Hollandse sferen - Reisverslag uit Miasteczko Krajeńskie, Polen van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Hollandse sferen - Reisverslag uit Miasteczko Krajeńskie, Polen van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Hollandse sferen

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

03 Augustus 2019 | Polen, Miasteczko Krajeńskie

3-8
Vanochtend mocht ik eerst in het gastenboek van de campinghouder kijken. Het blijkt dat er toch geregeld mensen langskomen die deze route fietsen. Gisteren kwam ik al twee vrouwen tegen die de route ook fietsen. Ik was nog geen half uur aan het fietsen en toen kwam ik ze weer tegen. Ze zijn 71 en 72 en hebben al rondom de Oostzee gefietst en fietsen nu naar St Petersburg. Ik kwam ze vandaag nog een paar keer tegen. Ik fietste eerst door de uiterwaarden van de vroegere grensrivier de Netze, waar je ook een gebied had dat het Hollandsche gebied heet. In het begin van de 18e eeuw hadden zich hier Hollanders gevestigd, omdat het gebied te drassig was om te bewerken. Zij hadden hier ervaring in en legden het land droog. Het was een Mennonitische geloofsgemeenschap. Zij stelt dat alleen volwassenen gedoopt mogen worden. Omdat destijds iedereen al als kind was gedoopt, betekende het voorbehouden van de doop aan volwassenen dat men opnieuw gedoopt moest worden. Daarom worden zij ook wel wederdopers genoemd. Ze waren aanhangers van Menno Simons uit het Friese Witmarsum. Ze waren ook pacifistisch en toen de Duitse Keizer dienstplicht verplicht stelde, zijn ze vertrokken naar Amerika en is hen veel ellende bespaard gebleven. Er rest nu nog een Mennoniten kerk en zogenaamde Hollandsche boerenhoeven, klein en geheel gesloten. Ik hoopte nog wat Nederlandse graven te vinden, maar alles was kapot gemaakt na de oorlog, dat kon je duidelijk zien. Nu sta ik op een camping, verder helemaal alleen met een Pools echtpaar die mij uitnodigde te komen eten.

  • 03 Augustus 2019 - 17:30

    Jan En Sylvia:

    Hoi Jan Hendrik, hoe gaat het? Voldoet het redelijk aan de verwachtingen? Hoe is het weer en hoe zijn de fietspaden? Lig je nog op schema? Je hoeft niet alles te beantwoorden. Het is leuk en interessant om je verhalen te lezen. Succes verder en je krijg nog wel een keer een reactie van ons.


    Groet,


    Sylvia en Jan

  • 03 Augustus 2019 - 18:11

    Frits:

    Hallo Jan Hendrik, grappig dat je de dames - 70-plussers - tekens weer ontmoet; zij hadden de Oostzeeroute ooit al eens gefietst; waarom dan nu weer naar St. Petersburg? Omdat de route zo mooi is... of hadden ze de route toen met de klok mee gefietst? Ik vermoed dat je e zeker nog eens achterop zult komen, of jij ze passeert. De Oostzeeroute stond 'n aantal jaren terug ook op mijn 'verlanglijstje'; wie weet komt er nog eens van...
    De naam Menno Simons herinner ik me nog uit de geschiedenislessen op de basisschool. Wel bijzonderder je zijn naam daar weer tegen komt.
    Hoe is het met de taal? Kun je je met Duits en Engels goed redden?
    Veel plezier en succes op je verdere km's.

  • 04 Augustus 2019 - 09:32

    Harma:

    Je bent al weer bijna een week onderweg.hoe krijg je het toch steeds voor elkaar om de benen onder een andere tafel te doen.wel lekker local eten neem ik aan .ik zit weer van je reis verhalen te smullen.gr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Miasteczko Krajeńskie

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 74
Totaal aantal bezoekers 112011

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: