Kaliningrad, een bijzondere stad - Reisverslag uit Kaliningrad, Rusland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Kaliningrad, een bijzondere stad - Reisverslag uit Kaliningrad, Rusland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Kaliningrad, een bijzondere stad

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

09 Augustus 2019 | Rusland, Kaliningrad

Ik wilde vanochtend eerst met het openbaar vervoer naar de stad gaan, omdat vele mensen hier met het openbaar vervoer reizen. Maar hoe te bepalen welke bus je moet hebben? Ik liet door middel van mijn kaartje zien waar ik heen wilde en een mevrouw die Engels sprak gaf aan dat ik met haar mee moest gaan. Zo gezegd zo gedaan. Een paar minuten later zat ik in de bus, maar ik had geen kaartje. De dame zei dat er wel iemand zou komen. Ondertussen lette ik goed op welke gebouwen we passeerden en probeerde mij te oriënteren. De conductrice kwam inderdaad, die liep steeds de bus op en neer naar de personen die nieuw waren ingestapt. Ik wilde eerst naar de nieuwe Russisch orthodoxe kathedraal. De dame vroeg of ik gelovig was en ook al zei ik nee, ze gaf me drie kruisjes mee en wenste mij een goede reis. Ik haakte al snel aan bij een Duitstalige reisgids, die leuke details vertelde. Vroeger mocht religie eigenlijk niet meer, maar toen Gorbatsjov dit wel toestond, schoten de kerkgenootschappen als paddenstoelen de grond uit. Deze kerk moest samen met het overwinningsplein het hart van het nieuwe Kaliningrad worden. De kerk is geweldig mooi, ik maakte nog een stukje van een dienst mee. Veel oude vrouwtjes en een dienst die mij niet aanspreekt, alhoewel het gezang mooi is. Een van de details die ze vertelde is dat op de ene icoon de kerken van Moskou staan, de andere die van Kaliningrad. Buiten op het Overwinningsplein staat echter een monument met daarop de ster van het Rusland, het teken dat Moskou hier regeert. Vervolgens naar de ondergrondse bunker gelopen waaruit de Duitsers de verdediging hebben geleid. Omdat het begon te gieten, heb ik geschuild bij een parfumeriezaak, waar ik in gesprek kwam met een jong stel met een baby. Via Google translate of de Russische variant, vroegen ze mij allerlei eenvoudige dingen, maar daardoor was een half uur schuilen niet erg. De presentatie in de bunker omvatte 20 kleine presentaties en diorama's. Ik had een audioapparaat, maar dat kan beter. Toch was het interessant. Via het Haus der Sovjets naar het Marinemuseum gelopen. Het Haus der Sovjets is een gebouw dat gebouwd werd toen de Sovjet-Unie uit elkaar ging vallen, daarna was er geen geld meer voor en geen behoefte. Het staat voor een groot gedeelte op het grondgebied van het paleis van Koningsberg. Via een andere mevrouw die ik later gesproken heb, is er een felle discussie geweest dit gebouw af te bouwen of het paleis te herbouwen. Er is gekozen voor het eerste, maar veel activiteit is er niet te zien. De tijd zal het uitwijzen. Daarna een Russische onderzeeër bezocht. Deze was weliswaar 68 jaar oud en had dienst gedaan bij de Cuba crises, maar ik denk niet dat veel Nederlanders al eens in en op een Russische onderzeeër zijn geweest. Een medewerker van de Russische marine vertelde mij een en ander in het Engels, want tekst en uitleg waren in het Russisch. Tot een aantal jaren geleden was dit een afgesloten gebied, vanwege de aanwezigheid van een marinebasis. Ook deze man vroeg of ik het elektronisch visum had die nu vanaf 1 juli gratis is. Ook in het hotel bespeuren ze meer toeristen. Daarna was het tijd om te eten, maar ik had de nieuwe synagoge al zien liggen en wilde daar eerst naar binnen. Wat schets mijn verbazing…. ik kan er eten. Dat kwam goed uit en ik schoof aan bij een mevrouw die gids bleek te zijn voor een Amerikaan. Die was geïnteresseerd in WOII en was nu voor de 2e keer in Kaliningrad en kreeg van haar uitleg. Ze vertelde dat er een wandeling over de fortificaties was aangelegd. Ik ben die vervolgens gaan opzoeken en gaan volgen. Toen de wereldkampioenschappen voetbal in 2018 in Rusland werden gehouden heeft men meer aandacht gegeven aan de Duitse geschiedenis. Voordien werd die weggedrukt en moest daar het Russische tijdperk voor in de plaats komen. Nu zie je een herleving van de eerste, maar de Russische geschiedenis is ook niet meer weg te denken. Een interessante stad, die er over 10 jaar weer heel anders zal uitzien, zoals ook in Berlijn het geval is.


  • 10 Augustus 2019 - 10:36

    Frits :

    Je bent al in Kallingrad en ziet en beleeft daar allerlei interessante dingen. Volgens mij is er veel over de WOII te bekijken. Kallingrad was in de WOII vlgs mij een van de belangrijkste marinehavens - en wellicht nu nog(?) Het licht op een strategische plek; niet voor niets houden de Russen deze locatie in hun beheer. Vergelijkbaar met Moermansk in 't noorden en de Krim in 't zuiden. Was de kerkdienst gebaseerd op de Russisch Orthodoxe religie? Herken dat uit Oost Finland, heb toen ook daar een Russisch Orthodoxe kerk bezocht: het gezang is mooi, maar de teksten 'onverstaanbaar'.
    De soldaat op de 3e foto, waar jij naast het portret van deze soldaat staat: Is dat Poetin? Je zou z'n broer kunnen zijn.....
    Trouwens: Hoe is het afgelopen met 'zwart rijden' in de bus? de conductrice liep dan wel steeds op en neer, maar verder..... Moet je daar nog cash betalen voor 'n kaartje voor 'n rit per bus, trein oid?

  • 11 Augustus 2019 - 06:29

    Marije:

    Afgelopen dagen jouw belevenissen gevolgd in Tynaarlo! Heel fijn om daar enkele dagen mee te draaien met gezin en camping. En ik ben als een vorstin door Anneke rondgereden op de sulky achter paardje Floor. Lux hoor! Jan Hendrik: ik ben ook op een onderzeeër geweest, vele jaren geleden in St. Petersburg. Daar ligt de Aurora, ooit ook in bedrijf geweest. Ik herken je beschrijvingen van de Russische gewoontes, was toen ook. En zelfs meer recent bleek er in musea alleen schriftelijke toelichting in het Russisch te zijn..De Orthodoxe vieringen was ik erg van onder de indruk, net als jij van het zingen. En wat moeten die mensen lang staan in de kerk hé? Er zijn immers geen stoelen of banken...

    Ben nu benieuwd naar je laatste deel: Litouwen in. Veel plezier met het laatste stuk en met de terugtocht!
    Groetjes, Marije

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Kaliningrad

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 88
Totaal aantal bezoekers 111922

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: