De grens over naar Polen - Reisverslag uit Ośno Lubuskie, Polen van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu De grens over naar Polen - Reisverslag uit Ośno Lubuskie, Polen van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

De grens over naar Polen

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

01 Augustus 2019 | Polen, Ośno Lubuskie

31 Juli
Vandaag van Duitsland naar Polen gefietst. Hoe dichter je bij de grens kwam, hoe meer het nog leek op het oude DDR. De huizen leken op elkaar met dezelfde ramen en vormen. Sommige waren mooi geverfd, anderen nog zo grijs als vroeger. Ook passeerde ik leegstaande en vervallen huizen en gebouwen waar de planten in en uit groeiden. Toen kwam ik aan de Oder, de grens tussen Duitsland en Polen, heerlijk over de zomerdijk gefietst, kilometers en kilometers met een wijds landschap zonder enige bebouwing. Bij Kostrzyn nad Odra ging ik de grens over en kwam ik weer op de grote weg. Het plaatsje leeft van benzinepompen en een markt met stalletjes drank, sigaretten, kleren en andere prullaria. Het was verschrikkelijk druk. De eerste 10 kilometer moest ik op de drukke weg fietsen en dat is niet leuk, daarna een afslag het binnenland in. Wat een wereld van verschil. Een fietspad, weliswaar begroeid en met boomstronken, maar naast een mooie weg waar niemand reed. Het eerste plaatsje was Czarnow. De zijwegen waren onverhard en er was een klein winkeltje waar een oude mevrouw alles verkocht. De tijd leek stil te hebben gestaan. Zij pakte alles en ik maar aanwijzen. De kinderen speelden buiten en keken naar mij toen ik aan het eten was. Opgeknapte huizen wisselden de oude en soms bouwvallige huizen af. Ik overnacht op de camping bij Osno Lubuskie. De camping is gelegen aan een meertje, waar de sleutel van de douche en toiletten aan een boom hangen. Er is een speeltuin en een afgezet gedeelte van het meer waar gezwommen kan worden en bootjes waar je mee kan varen. De grootouders van de opzichter komen uit de Oekraïne, het gedeelte dat vroeger bij Polen hoorde. Het plaatsje is mooi met een muur om de stad en een St Jacobus kerk.
Elk dorp in Duitsland heeft zijn oorlogsmonument en je ziet daarin de Russische invloed. In Polen zie je weer het kruis met het Mariabeeld. Nog twee Trabants en Wartburgs gezien, het symbool van de DDR.


  • 02 Augustus 2019 - 05:47

    Marije:

    Wat bijzonder Jan Hendrik om al fietsend zoveel waar te nemen van het vroegere Oostblok. Mooi beschreven ook, ik zie het voor me. Onze ervaring in de grote steden van Polen was, dat jonge mensen heel goed Engels spreken en er een levendige studentencultuur is. Ik ben benieuwd of jij ook nog in een grote(re) stad komt. Veel fietsplezier!
    Groetjes, Marije

  • 02 Augustus 2019 - 06:06

    Piet :

    Bijzonder leuke ervaringen en goed beschreven. Is dit gedeelte van Polen meer op het westen georiënteerd? Sterkte en veel plezier met je fietstocht. Groeten, Piet

  • 02 Augustus 2019 - 09:18

    Frits:

    Zo te lezen ben je ben je nu écht met je tocht gestart. Herken in je verhaal de grote verschillen tussen welgesteld en armoede. Heb dat tijdens m'n tocht door Slovenië en Hongarije veelvuldig gezien; langs de grote, doorgaande wegen is, of lijkt...., alles mooi, schoon en oké, maar zodra je de weg 100 meter af bent, zie je het verschil van dag en nacht.
    Wat je fietspad met boomwortels betreft.... het kán nog erger; bv. fiets-, combi-hikepad, met stenen, annex rotsblokken, waar je quasi met je fiets op de rug overheen moet.... ik hoop dat je dat bespaart blijft. Anderzijds: dan zijn wel de leuke dingen (achteraf gezien)!
    Veel plezier en succes op de monstertocht!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Ośno Lubuskie

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 66
Totaal aantal bezoekers 112003

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: