Kaliningrad, Rusland - Reisverslag uit Kaliningrad, Rusland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Kaliningrad, Rusland - Reisverslag uit Kaliningrad, Rusland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Kaliningrad, Rusland

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

08 Augustus 2019 | Rusland, Kaliningrad

Op de camping van gisteravond waren er diverse fietsers. Twee Nederlanders die vanuit Riga naar Berlijn fietsen en een ander stel dat naar Moskou ging en iemand die ook naar Klaipeda ging. De Nederlanders hadden er een uur over gedaan om door de controle heen te gaan. Daarom dacht ik maar om de volgende ochtend direct naar de grens te fietsen. In het laatste plaatsje nog wat broodjes en fruit gekocht en toen door naar de grens. Er stond al een kleine file, maar een tweede post ging open en toen was ik de tweede. Dit was de controle die ik nog kende van de tijd dat ik met mijn vader naar de DDR ging. Alle autos moesten open, spiegeltjes eronder en ze scanden heel je paspoort, ook alle lege bladzijden, bladerden het 3 keer door. Ik kreeg een stempel, een visumbewijs en nog een wit label en mocht doorrijden. Bij de volgende controle zei een rus dat ik gewoon de wachtende auto’s moest passeren. Dat deed ik en ik mocht mijn paspoort weer laten zien, daarna, na een paar honderd meter nog een keer, toen een strook land oversteken wat afgezet was met prikkeldraad en toen moest ik mijn label inleveren. Er stond een bord "Welcome in Russia". Ik vroeg of ik dat mocht fotograferen, maar dat mocht niet!! Toen kwam ik op een brede, goed geasfalteerde weg. Het verkeer was niet zo druk, maar er waren ook geen dorpjes meer. Het land was onbewerkt en in de dorpjes die ik doorkwam waren de huizen slecht onderhouden. Hoe dichter ik bij Kaliningrad kwam, hoe drukker het werd en hoe slechter de weg. In alle oude diesels van Europa rijden ze hier nog een tijdje en de diesel zal ook wel van een slechtere kwaliteit zijn. Het stinkt dus aardig en je voelt je smerig. Bij het bord Kaliningrad natuurlijk een foto gemaakt. In de stad zelf begon het te hozen en ik stond in een file op een brug, kon nergens heen. Waar moest ik iets vinden, want ik zie geen reclame borden van hotels of kan ze niet lezen. Google maps werkte niet, maar gelukkig zag ik een Ibis hotel, bekend van mijn tochten naar Parijs. Ze waren helaas vol, maar belden wel 7 adressen af en vonden een hotel op 3 km van het centrum. Aardige jonge dames die ook Engels spraken. Ze installeerden ook nog even een plattegrond van Kaliningrad op mijn mobieltje en zo kon ik off-line makkelijk de weg naar mijn mooie en goedkope hotel vinden. Op weg erheen zag ik al de bouwruïne "het huis van de Sovjets", een niet afgemaakt regeringsgebouw. Bij het hotel bleek mijn bankkaart niet te werken, maar met behulp van het thuisfront is dat ook aangepast en ben ik nu in het bezit van duizenden roebels. Daarna nog even naar de stad en het mausoleum van de filosoof Kant geweest. De stad is grotendeels verwoest tijdens de oorlog. Eerst door de bombardementen van de Canadezen en Engelsen, en later bij de bevrijding door de Russen. De Russen wilden er een Russische modelstad van maken, waarbij de 700 jarige erfenis zou worden vergeten, ook in het beeld van de mensen. In 1965 is men pas met de opbouw van de stad begonnen. Toch zie je dat dat niet helemaal gelukt is en zie je dat men nu weer oude stukjes opknapt en dat daar de toeristen heengaan. Ik zie zelfs auto’s met op hun nummerplaat Königsberg. Het valt mij op dat de mensen vriendelijker zijn dan in Polen.

  • 08 Augustus 2019 - 19:04

    Coby:

    Ik ga nu verder Lino heeft eerst jouw artikel gelezen ze vond de foto.s er goed uitzien niet armoedig of bouwvallig je moet wel doorzettingsvermogen hebben om alles te vinden maar dat is echt iets voor jou maar ik ga nu naar bed vanmiddag in eenriska gezeten met 1 uit de groep en een toertje gemaakt in de de omgeving erg leuk het was heerlijk weer heerlijk ontspannen de vrijwilliger fietste en wij keken om ons heen

    en tot slot in Den Hoorn met hem een kopje koffie gedronken . tot schrijfs c en lino


  • 08 Augustus 2019 - 19:09

    Frits:

    Hey Jan Hendrik, je bent er al.. bijna, dan: Proficiat!! En zonder problemen binnen gekomen, cq. gefietst. Goed man! Lees je verslag morgen wel uitgebreider, 't is al laat (23:05).
    Truste voor nu

  • 09 Augustus 2019 - 14:57

    Piet :

    Interessant verhaal. Prettig om dat zo te lezen. Je bezit nu dus roebels. Wat hebben ze aan je kaart toegevoegd om over roebels te kunnen beschikken?

    Je hebt veel moeten opzoeken om dat allemaal te kunnen weten. De Russische meisjes hadden de dag van hun leven om jou in het Engels te kunnen helpen.

    Veel succes de komende dagen en veel goed weer. Beschik je niet over een waterdichte poncho?

    Hartelijke groeten, ook van Nel.

    Piet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Kaliningrad

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 63
Totaal aantal bezoekers 112002

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: