Verbazing - Reisverslag uit Frombork, Polen van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Verbazing - Reisverslag uit Frombork, Polen van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Verbazing

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

08 Augustus 2019 | Polen, Frombork

7-8

Vanochtend al vroeg op en naar de vesting gelopen. Gisteravond had een Duitse mij verteld dat er lange rijen voor de ticketbalie stonden, maar dat er ook een automaat was. Er was nog niemand en bij de automaat een kaartje gekocht. Een audioapparaat was gratis, wat uitzonderlijk is, maar het museum ging open om 8.30 en de apparaten kreeg je pas om 9 uur. Het was een mooie rondleiding en zeer de moeite waard. De vesting is gebouwd door de Duitse orde om het evangelie te verspreiden, is overgenomen door de Poolse koningen, in Pruisische handen gekomen, weer Poolse, door het Duitse Rijk ingelijfd en bij de bevrijding door de Russen voor een groot gedeelte in puin geschoten en nu door de Polen weer hersteld. De afsluitende woorden van de audiotour was dan ook dat men nu wenste dat de burcht voor eeuwen zo blijft bestaan. Het werd steeds drukker en ik was blij dat ik zo vroeg was gegaan. Om 12 uur zat ik weer op de fiets om mijn weg te vervolgen over lichtelijk saaie en lange wegen naar Elbag, een stadje dat ook grotendeels in puin geschoten was en waar men het centrum op een moderne manier gerestaureerd had. Nu vergeet ik wel eens te drinken of te eten en daar kan je van gaan hallucineren. Om dat te voorkomen stop ik regelmatig bij een Sklep: een winkeltje dat je in elk dorp hebt en waar je groente en drinken etc kan kopen. Nu weet ik dat sommige gemeentes in Drenthe graag willen uitbreiden, soms ten koste van Groningen, maar dat men al in Polen bezig was, was nieuw voor mij. Want wat stond er op de afvalbak bij dit winkeltje….. kijk zelf maar. Toen ik later de stad verder uit reed begon ik toch aan mijzelf te twijfelen, want wat zag ik daar nu weer staan??? Als laatste dacht ik dat ik de zee zag en toen dacht ik: zulke mensen sturen ze meestal naar een ver oord in Rusland….. En laat ik daar nu vlakbij zijn.

  • 08 Augustus 2019 - 13:15

    Frits :

    Je verbaast je over de herkomst van die groene container. Hij komt uit Drenthe... Jij woont in Tynaarlo, dat ligt ook in Drenthe, toch? Heb je deze groene bak dan achter aan je fiets als aanhanger meegesleurd, om je tent en andere 'zooi' mee te voeren...? Op een volgende foto schrijf je: Dat is precies dezelfde vouwwagen als wij hebben(??) Het lijkt mij nu waarschijnlijker dat je deze voiture op luchtbanden hebt mee getrokken en hier in bivakkeert in plaats van je tentje.
    Je bezoek aan het museum was weer een geschiedenisles, Deze regio staat bekend om dikwijls wisselende staatseigendommen: de Duitse, de Poolse en de Russische v.v. Dat kun je vlg mij ook herkennen aan de wisselende architectuur van de huizen en gebouwen, toch?
    Succes maar weer op je volgende km's. Groet, Frits

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 62
Totaal aantal bezoekers 112008

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: