Dinsdag 11 oktober - Reisverslag uit Kehl, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Dinsdag 11 oktober - Reisverslag uit Kehl, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Dinsdag 11 oktober

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

11 Oktober 2016 | Duitsland, Kehl

Toen ik uit de tent keek lag er een nevel over het water, maar de bewolking leek dun. Een vroege wandelaar met zijn herder keek wat naar mijn tentje. Ik sprak even met hem en hij zei dat er regen zou komen. Daarom maar weer snel en vroeg op pad. Deze dag heb ik voor 95% over onverharde paden gereden van graffelsteentjes, maar gelukkig weinig kuilen. Op een bepaald moment kwam ik bovenaan een viaduct waar ik rechtsaf moest. Er stond echter een bord dat mijn aandacht trok, een bord met roofvogels en een tekst met oud Duitse lettertekens. Hierop stond geschreven: Wenn du einmal im leben kummer hast dann geh mit offenen Augen durch denn Wald. In jedem Tier, in jedem Baum wird dir die Macht Gottes zum bewustzein kommen und dir Trost spenden. 200 meter links zum Adlerhorst. Ik wilde alweer mijn weg vervolgen, dacht echter op tijd dat dat bord er niet voor niets stond en ging even kijken. Ik kwam terecht in een volkstuinen complex waar een hek openstond, maar waar niemand leek te zijn. Wel zag ik een valk, een buizerd, een reiger. Toen ik al een paar keer goedemorgen had geroepen kwam een soort malle pietje uit een huisje. Ik vroeg of ik mocht rondkijken en dat was nu juist de bedoeling. Sinds 30 jaar had hij dat stuk grond en twee huisjes, die wel kleine museumpjes leken met opgezette dieren, geweien, een oude houtkachel. Verder waren er allerlei soorten uilen, roofvogels die daar in de bossen leefden. Geweldig, wat een ervaring. Hij kocht elke dag 200 dode kleine kuikentjes die hij de vogels voerde. Toen ik weer bij het bord stond om het te fotograferen, kwamen er 2 fietsers aan. Het bleek een stelletje uit Zwitserland te zijn, die al 4 maanden door het Oostblok aan het fietsen waren. Het bleken Nederlanders te zijn, zij een Friezin, hij uit de Achterhoek. Hij was psycholoog en werkte met mensen met een depressie en met een burn out. Dit was een goede wijze om dat te verwerken, zei hij. Ze werkten en woonden in Zwitserland. Nu waren ze op weg naar Nederland, want ze hadden nog 4 weken verlof. Apart dat hij dit zo maar vertelde. Mijn weg ging uren door de natuur, en ik ging met open ogen de bossen bekijken en kwam vervolgens interessante informatieborden tegen. Talrijke dorpen en gehuchten zijn vroeger verdwenen, doordat de Rijn zijn loop wijzigde. Ook verdween het beroep van palingvisser. Vroeger zaten er veel palingen in de uiterwaarden, maar die waren verdwenen door de vervuiling. Ook een informatiebord over het vroegere gebruik van de bossen was interessant. De lage bomen en takken werden gebruikt als brandhout en om de 10-15 jaar werd het bos gekapt. De hoge bomen, eiken, beuken, populieren en essen dienden voor het bouwen van huizen. De varkenshouders gingen met de varkens de bossen in en lieten ze de eikels opeten. Toen de steenkool kwam en het veevoeder, verdween deze vorm van bosbeheer en nu verwilderen de bossen. De nevel had plaats gemaakt voor de zon en met gemak leek ik Kehl te halen. Vandaag zo'n 114 kilometer gefietst. Kehl ligt in Duitsland en aan de andere kant van de oever ligt Straatsburg. Ik sta op de camping en ben nog even naar de Weisstannenturm gelopen, een toren van 44 meter hoog. Bovenop de toren ontmoette ik een vrouw die mij uitleg gaf over wat je allemaal kon zien. Het was helder weer, de Vogezen aan de overkant met Straatsburg en Elzas en het Zwarte Woud aan de andere kant, twee gebergten die vroeger een geheel vormden, maar door het uitslijten van de Rijn in tweeën zijn gedeeld. Het was weer een mooie dag geweest, met leuke ontmoetingen, morgen meer over deze stad.
P.S. Je kan nu ook via deze site reageren. Ik heb de instellingen aangepast. Groeten JH

  • 12 Oktober 2016 - 00:34

    Elaine:

    Jan Hendrik wat kan je goed vertellen over wat je meemaakt. Het is leuk om te lezen en nog leerzaam ook!

  • 12 Oktober 2016 - 08:49

    Frans:

    Dag JH,

    Met veel plezier lees ik elke dag jouw stukjes. Beeldend geschreven, ik fiets in gedachten met je mee!
    Een mooie reis verder, groet, Frans

  • 12 Oktober 2016 - 09:00

    Helma Blijleven:

    Hoi JanHendrik,

    Wat leuk om elke dag weer jouw verhaal te lezen, ik kijk er echt naar uit. Ik zou zo op de fiets willen springen en met je mee fietsen.

  • 12 Oktober 2016 - 12:50

    Roel En Sita:

    Hai Jan Hendrik,

    Hopelijk krijg je nu wel onze reactie. Een paar dagen geleden hebben we gereageerd, maar zien die niets terug bij de reacties. We vinden het fijn dat we je reis mogen meebeleven via je
    reisverslagen met interessante wederwaardigheden etc. Je komt al fietsend onverwachts diverse mensen en zaken tegen elke dag. Het is echt letterlijk "carpe diem" op de fiets langs 's heren wegen. Weet dat we meegenieten en de "fietskriebels" krijgen. Hartelijke groet, ook voor de thuisblijvers.
    Roel en Sita

  • 12 Oktober 2016 - 13:09

    Henk:

    Beste JH heel leuk om je verhaaltjes te lezen en wat je zoal tegenkomt onderweg.
    Maar hoe is het nu met je zelf kan je een beetje loskomen van ..........
    Ik kijk toch iedere dag uit naar je verslag, hou vol en een goede reis.

  • 13 Oktober 2016 - 09:03

    Jan En Elly Anceaux:

    Hoi JH,

    Via Renate gehoord hoe we op deze site moesten komen.....we waren benieuwd of je wel was vertrokken.Jan heeft gister je verslagen gelezen en nog niet gereageerd dus ik dacht kom ik zal m'n oude buurman even schrijven......:) inmiddels ook je uitgebreide verhalen gelezen. Als je dit allemaal leest denk je goh wat leuk allemaal maar d'r moet ook nog gefietst worden Pfft. Hele prestatie dacht ik zo.!!We wensen je een mooie tocht en we blijven je volgen uiteraard. Hopen dat het weer goed blijft !!
    Groetjes Jan en Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 111912

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: