Maandag 31 oktober - Reisverslag uit Bolsenameer, Italië van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Maandag 31 oktober - Reisverslag uit Bolsenameer, Italië van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Maandag 31 oktober

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

31 Oktober 2016 | Italië, Bolsenameer

Ik heb een vrij uitzicht op het meer van Bolsena en kampeer weer in het wild. De zon is onder gegaan en er branden lichtjes aan de overkant. Niet dat ik graag in het wild wilde kamperen, maar omdat ik inmiddels weet dat het woord Chusso dicht betekent in het Italiaans. Ik heb wel vijf campings geprobeerd, bij sommigen stond het hek nog open, maar niemand was te vermurmen. Ik moest ook aan het liedje denken "Ben ik te min omdat jouw vader in een grotere kar rijdt dan de mijne". Een camping was namelijk wel open, maar alleen voor campers. Er stonden er wel vijftig, er was ook nog voldoende plek, maar nee dat kan niet. Dus maar verder gefietst langs de gezellige boulevard en toen maar weer de berg op, mijn ogen goed de kost gevend. Opeens zag ik de ingang tot een natuurgebied, het weggetje ging stijl omhoog en toen had ik mijn plekje snel gevonden, vrij uitzicht op het meer. Ik heb er wel op gelet dat mijn tent nu goed recht staat, dat was de afgelopen nacht niet het geval, waardoor ik wat vaker wakker werd. Gelukkig had ik in een voorgaand plaatsje al voldoende spaghetti gegeten, Tonic gedronken en een toetje gehad zodat ik niet met een lege maag hoefde te slapen. Er is echter weer geen Wifi.
Verder vandaag lekker gefietst over verharde wegen, niet geheel juist, maar wel gewenst. De echte route miste ik ergens en toen kwam ik op de weg voor auto's terecht. Het was niet druk en reed aangenaam. Helaas hij was op een ogenblik afgesloten voor het doorgaande verkeer, er was nog wel tegemoetkomend verkeer. Ik zag dat iedereen over een smal weggetje moest, dat ik in de verte zag dalen en stijgen. Ik dacht "toch gek, zou een fietser er dan niet langs kunnen?" Ik ging dus toch rechtdoor. Heerlijk fietsen, kilometers lang, door een tunnel van ruim een kilometer naar beneden en geen tegemoet komend verkeer. Als ik straks terug moet wordt dat wel een flinke afstand, dacht ik nog. Kwam nog langs een afslag, daar stond nog een keer dat de weg was afgesloten. Nu gewoon doorgaan Jan Hendrik en ja hoor na nog een mooie afdaling een brug afgesloten met grote betonnen blokken en ook nog eens een container erachter. Wat nu? Aan de andere kant zag ik de weg al weer, dan maar afdalen naar het riviertje met mijn fiets, door het water, dat niet hoog stond en aan de andere kant weer omhoog. Zo, wat had ik de hele tijd toch mooi en rustig gefietst. Toch nog even naar de afzetting gekeken..... stik! Als ik mijn fiets over de betonnen rand had getild, had ik er ook wel langs kunnen komen. Dom van mij, waarom heb ik dat eerst niet goed onderzocht? Geeft ook niet zoveel, ik heb de lol van door de rivier gaan gehad.
Even nog een ander detail, de mensen hier zijn druk aan het oogsten van de olijven. Dat doen ze op drie manieren: met de hand plukken, met een klein harkje de takken afharken of met een lange stok waaraan een motortje zit die trilpennen aansturen. Je hoort dit geluid overal om je heen. Ze laten de takjes dan trillen en de olijven vallen dan op de grond. Op de grond liggen grote netten die ze op het laatst bij elkaar vouwen en dan hebben ze de olijven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 111893

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: