Donderdag 3 november - Reisverslag uit Rome, Italië van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Donderdag 3 november - Reisverslag uit Rome, Italië van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Donderdag 3 november

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

03 November 2016 | Italië, Rome

Donderdag 3 november
Vandaag het laatste verslag van mijn reis naar Rome. Vanochtend met de fiets langs de Tiber gereden tot in het centrum van Rome. Dan even rechtsaf en je staat op het Sint Pietersplein. Maar, voordat ik daar was, kwam ik onder vele bruggen door. Een ervan, niet de mooiste, heet Ponte Milvio, naar de ontwerper. De oorsprong gaat al terug naar 534 voor Christus en hier kwamen de Via Cassia en de Via Flaminia de stad binnen vanuit het noorden. Hier heeft abt Emo dus over gelopen. Vanaf Siena volg ik al zijn route. Hij was de abt van het verdwenen klooster Romerswerf bij Delfzijl.
Emo is vermoedelijk omstreeks 1175 geboren in het gebied Fivelgo (later Fivelingo genoemd) in Frisia als jongere zoon uit een adellijke familie. Hij ging als kind naar een kloosterschool en studeerde samen met zijn broer Addo, die later pastoor werd in Westeremden, Artes Liberales, Theologie en Kerkelijk en Burgerlijk Recht in Parijs, Orléans en Oxford. Zijn opvolger abt Menko noemt hem de meest geleerde man van heel Frisia. Emo zelf schrijft alleen over Oxford waar hij Rechten studeerde. Vanwege een conflict besluit abt Emo dit uiteindelijk aan de paus voor te leggen. Een ieder die mijn reisverslagen gelezen heeft, beveel ik het boek Emo's Labyrint aan: een historisch thriller gebaseerd op ware feiten. Kijk maar eens naar Abt Emo op internet.
Ik was dadelijk onder de indruk dat die man, in die tijd al, in het buitenland had gestuurd en ook nog eens zo'n reis onderneemt vanuit Groningen.
Emo gaat niet met het vliegtuig terug en had ook niet zulke kaarten. Waar zal hij altijd geslapen hebben en gegeten ? Hoe anders zal de stad Rome er toen uitgezien hebben. Ik heb de hele dag door de stad gefietst. Wat je snel leert: Adat alles mag, tegen het verkeer in, op de stoep, door rood, maar wel oppassen. Begonnen bij de Sint Pieter, daarna naar het Colloseum, de Trevi fonteinen en de Spaanse trappen en nog vele andere gebouwen en parken. Veel toeristen en een overvloed aan overblijfselen uit oude vervlogen tijden, je kan je er bijna geen voorstelling van maken. Heerlijk de stad weer uit te rijden de natuur in, maar wat een rommel langs de Tiber. Toch heerlijk genoten van deze dag, vanavond mijn Gazelle ingeverd. Een meisje dat een foto van mij maakte zei, toen ik vroeg of mijn fiets er ook op stond, "het is wel je maatje he ?" Beetje wel, maar hij zegt niks terug.

Tot ziens in Nederland,

Jan Hendrik

• 03 November 2016 - 21:28

Frans:

Goede reis terug. Bedankt voor al je zeer lezenswaardige verslagen, vol informatie en altijd een met humor en een vleug ironie.
    Dat boek wil ik zeker lezen! Groet, Frans

• 03 November 2016 - 21:52

Tonny En Paul Keus:

Hai JH, En zo beleef je de laatste dag nog avonturen. Fietsen door Rome en hopelijk met een leeg "rugzakje". Weer een mooi verhaal uit vervlogen tijden. Misschien toch maar docent geschiedenis worden !!?? Goede reis naar thuis.
    Groetjes van ons

PS Hoop dat je je foto's online zet zo ja geef even de link door

Beste kerel,
    We zijn zo ontzettend trots op je, dat je dit volbracht hebt. De verhalen en geschiedenis geven een geheel andere kijk op de dagelijkse, vaak toeristische, bezienswaardigheden.
    Goed vertelt en veel vrienden hebt je geboeid. We zullen dit missen, maar mogelijk gaat er wat mee gebeuren.

Fijn dat je weer huiswaarts komt, hopelijk met een rugzak vol persoonlijke ervaringen en ideeën.

• 04 November 2016 - 11:57

John Blauwendraat:

Tja....een domper maar het afgelopen voor ons! Gelukkig gaan alle indrukken en ervaringen mee met jou in je gedachten terug naar Nederland.Ik weet dat je dit nooit meer zal vergeten en er regelmatig aan terug zal denken.Niet te betalen met geld wat een mens mee kan maken.Je mag trots op je zelf zijn dat je dit hebt gedaan.Bedankt voor alle mooie verhalen en geode reis terug.Je maatje "Gazelle"zal ook blij zijn met wat rust! En dan dat liedje........"er is thuis een vrouw die op je wacht".
    Groeten,
    John

• 04 November 2016 - 13:17

Jaap Maars:

Hoi Jan Hendrik.
    Rest mij niets anders dan jouw een goede thuisreis te wensen.
    Ken de plekken die je beschreven hebt over Rome. Indrukwekkende oude stad.
    Zal thuis wel weer even wennen zijn maar probeer het hoofd zo leeg mogelijk te houden na thuiskomst.
    Neem ook aan dat jouw vrouw wel weerwoord geeft in tegenstelling tot de Gazelle.
    Groeten Jaap.

• 04 November 2016 - 13:53

Leni:

Jan Hendrik,

Gefeliciteerd met dit resultaat!! Dank voor het mogen meereizen en vooral een hartelijk WELKOM THUIS!!

Liefs en groeten van Leni

• 04 November 2016 - 13:56

Wouter En Yvonne:

Ha JH,
    Het is volbracht :-). Chapeau. Voor ons wel jammer hoor. We volgden je reis met grote interesse. Veel stukken waar we ook geweest zijn maar dan gemotoriseerd. Leuk om dat zo weer terug te lezen. Het hoofd is niet leeg maar gevuld met nieuwe indrukken. Ook lekker. Een goeie terugreis en we hopen je gauw weer echt spreken.
    Lieve groet WY

• 04 November 2016 - 14:20

Frits:

Ha JH,
    Je bent er! GEFELICITEERD!! Een stevig handdruk of knuffel (wat je wilt)!
    33 dagen ploeteren, zweten en trappen - wouw! Gister stond je bij de Sint Pieter - pracht foto! Je hebt het maar weer gefikst. Ik had even een snelle rekensom gemaakt, maar die werd door jou al snel gecorrigeerd. En terecht, want linea recta ben je beslist niet gegaan.
    Hele goede terugreis en behouden reis naar 't hoge Noorden...
    We spreken elkaar tzt wel weer.

Saluti, Frits

Note:
    Niet even op het St. Pietersplein, bij de Paus aangeklopt en lekkere bak thee gedronken.....
    Die had je avonturen best even willen aanhoren, denk ik.

• 04 November 2016 - 19:43

Peter:

Goede terugreis!!! Prachtig verhaal, mooi 'verteld'!
    Groet, Peter

• 06 November 2016 - 12:05

Piet Van Der Linden:

Hallo Jan Hendrik,

Knap dat je je doel hebt gehaald.
    Ik hoop dat je ook "opgefrist" de terugreis begint.
    Ik wens je graag alle goeds voor de nabije toekomst.
    Je hebt in ieder geval de tijd genomen hierover na te denken.
    Bij gelegenheid horen we graag meer.
    Hartelijke groeten van ons uit Leidschendam.
    Piet

• 09 November 2016 - 19:12

Nelly:

Ik was een paar dagen achter met lezen, we waren enkele dagen weg, maar ik heb dat nu ingehaald. Welkom thuis, Jan Hendrik! Je hebt veel meegemaakt en er een boeiend verslag over geschreven. Ik heb het met belangstelling en plezier gelezen!
    En ook in Nederland, bv. in Assen of Groningen, hebben ze in musea heel graag vrjwilligers die zo enthousiast kunnen vertellen!