Woensdag 12 oktober - Reisverslag uit Neuf-Brisach, Frankrijk van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Woensdag 12 oktober - Reisverslag uit Neuf-Brisach, Frankrijk van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Woensdag 12 oktober

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

12 Oktober 2016 | Frankrijk, Neuf-Brisach

Het lijkt een mooie dag te worden. Eerst even Kehl bekeken, een warme chocolade gedronken en toen naar het park "Garten der zwei Ufer" gereden. Dit is een park dat in 2004 is aangelegd aan de oever van zowel Kehl als Straatsburg. Een speciale voet- en fietsbrug verbindt de twee steden in Duitsland en Frankrijk. In het park staat een beeld van de verbinding. Twee mannen die elkaar omhelzen, maar op grond staan die van elkaar gescheiden is. Het staat natuurlijk symbool voor de toenadering van beide landen. Maar ook voor de mensen die tot zulke initiatieven in staat zijn, De Gaule en Adenhauer, maar ook Sadat en Peres enz. Daarna de brug over gereden, precies in het midden van de brug, op de grens dus is een cirkel, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. De ontwerper van deze brug heeft 9 bruggen over de Rijn ontworpen. Toeval of niet: ik had een reportage erover in Worms gezien voor de Duitse TV toen ik in de jeugdherberg overnachtte. Vervolgens Straatsburg bekeken, het koste wat moeite om er te komen, maar een mooie binnenstad, veel vakwerkhuizen en een prachtige Dom. Ik was echter in Frankrijk, zwaar bewapende militairen en mijn fiets mocht ik niet onbeheerd voor de kathedraal laten staan. Daarom nog maar even naar de bebouwde brug geweest (pont couvert) en toen de stad uit. Dat was niet zo makkelijk, een bordje wees mij naar rechts en dan kwam ik in een wijk uit zonder richtingaanwijzers. Uiteindelijk een fietser gevraagd, die zei dat ik linksaf moest. IK wees hem op het bordje en hij haalde zijn schouders op: vous etes en france maintenant, was zijn antwoord. Hij had gelijk, zodra ik bij het Rijn-Donau kanaal was zag ik een kanaal met aan beide zijden platanen. Het klopte, ik was in Frankrijk. Het eerste deel liep nog door de stad, weer volop Citroens, Peugeots en Renaults. Daarna was het een lang recht kanaal, zeer lang en zeer recht. Af en toe toeristische boten, maar naar de afslag bij Colmar was het een kanaal dat aan het verzanden was. Wel bij elke sluis een versterking van de Maginot linie. Mijn brood gegeten bij een echtpaar die al op een bank zat. Ze bleken in het voorjaar in Noord Nederland gefietst te hebben en waren vol lof of het knooppunten systeem en Groningen. Daar hoefde ik dus verder weinig aan toe te voegen. Uiteindelijk tot Neuf Brisach gekomen. In 1688 is deze grootte vestingstad, die Lodewijk XIV heeft laten ontwerpen door Vaubin gebouwd. Vaubin had al andere versterkingen ontworpen, zoals Metz en Straatsburg, maar dit was zijn grootste opdracht. Er werd een apart kanaal gegraven om alle stenen aan te voeren. Gelukkig is er een camping, met gratis Wifi, warme douches, kortingsbonnen voor een plaatselijk restaurant en dat voor maar 8 Euro. Ik wilde niet voor niets graag een dagje in Frankrijk zijn. Dat heeft zo zijn voordelen.

  • 13 Oktober 2016 - 17:10

    Yvonne :

    Hallo Jan-Hendrik,

    Leuk om de verhalen met jouw belevenissen te lezen.
    Je hebt behoorlijk de vaart erin. Klasse hoor!

    Voor € 8,-- even in Frankrijk is geen geld. Dat red je zelfs per vliegtuig niet :-)

    Gezellig om zo met allerlei mensen te kletsen. Dat past wel bij jou. Leuk.

    Succes met de volgende etape!

    Yvonne

  • 13 Oktober 2016 - 17:41

    Piet Van Der Linden:

    Fijn dat je elke dag je wederwaardigheden aan ons schrijft. Heel leuk en interessant.Wij lezen je stukjes met plezier Je schiet al aardig op. De chocolade smaakt ook in het buitenland!
    Heel veel sterkte .
    Hartelijke groeten van Piet uit Leidschendam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 111906

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: