maandag 21 augustus - Reisverslag uit Guderhandviertel, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu maandag 21 augustus - Reisverslag uit Guderhandviertel, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

maandag 21 augustus

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

24 Augustus 2017 | Duitsland, Guderhandviertel

Het heeft veel geregend deze nacht, maar het is droog als ik de tent opbreek. Ik was net klaar toen begon het weer te regenen en nadat ik even gewacht heb ben ik snel naar de bakker gereden. Daarna maar mijn regenkleding aangetrokken. Het was helemaal grijs. Gelukkig was mijn route makkelijk: 30 kilometer over een oude spoorlijn, die ook nog Europa's langste Lehrpad was over fruitbomen. Er stonden 150 verschillende soorten. Het fietspad was gedeeltelijk verhard, gedeeltelijk onverhard, maar de plassen kon ik niet vermijden met als resultaat dat mijn fiets er "getraind" uit ziet, zou mijn vader zeggen, d.w.z. goed smerig. Onderweg kwam ik 2 mannen tegen van 76 en 80. Zij gingen van Lubeck naar Stade, net de omgekeerde richting. Wij hebben even met elkaar gesproken. Ze hadden elektrische fietsen. Ook veel jongeren van hier hebben elektrische fietsen. Ik hoop dat ik op die leeftijd ook nog mag fietsen. Daarna volgde een fietspad langs de rivier de Trave richting Travemunde. Natuurlijk! Opeens viel bij mij het kwartje: Travemunde is natuurlijk de mond van de rivier de Trave. In de middag werd het droog en in Bad Oldesloe heb ik mij in de winkelstraat nog eens getrakteerd op chocolade met Kuchen, heerlijk. Vervolgens door naar Lubeck. Het laatste stukje fietspad was slecht, maar Lubeck is mooi. Mooie poorten en bakstenen huizen, dat is iets wat de Nederlanders hier gebracht hebben en waar de meeste oude Hanzesteden nog gebouwen van hebben staan. Lubeck was in de Tweede Wereldoorlog de eerste stad die door de Engelsen en de Amerikanen werd plat gebombardeerd. Ik ben op de St. Petritoren geweest, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de stad. Daarna door naar Travemunde, een kleine plaats, waar de ferry's naar Scandinavië vertrekken. Mooi om al de bedrijvigheid van een haven te zien. Ik heb de boot naar Priwall genomen en sta op een besloten camping, waar veel vaste gasten staan, maar het ziet er allemaal goed uit. De prijs: 10 Euro, en 50 cent voor 10 minuten douchen. Bij een Turk Turkse pizza en een bord salade gegeten. Weer een mooie dag.