maandag 28 augustus - Reisverslag uit Guderhandviertel, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu maandag 28 augustus - Reisverslag uit Guderhandviertel, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

maandag 28 augustus

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

28 Augustus 2017 | Duitsland, Guderhandviertel

Van de camping bij Grambin gefietst naar de voormalige DDR camping bij Warnitz. Hij is nu in particuliere handen, maar er stond een beschrijving hoe het vroeger ging. Buitenlanders moesten naar een centraal bureau een aanvraag indienen waar, wanneer en hoe lang ze op een bepaalde camping wilden staan. Dit werd toegewezen en dan moest dit als je aankwam door de camping direct gemeld worden. Ik heb het binnenland een stuk doorgefietst, qua natuur niet zo mooi, grote landbouwgebieden en heuvelachtig. Overal om je heen zag je windmolens staan, ik denk dat het er wel honderden waren. Het voordeel was voor mij dat ze stil stonden, want het was mooi weer en bijna windstil. Je zag nu nog wel meer oude DDR huizen die niet of nauwelijks opgeknapt waren en vervallen bedrijfsgebouwen of adellijke huizen. In 1961 werd er een wet van kracht die stelde dat eigendommen van adellijke personen mochten worden gebruikt voor het bouwen van huizen voor andere mensen. Zo zijn heel wat adellijke huizen vernield en worden nu soms weer opgeknapt. De stad Prenzlau heb ik nog bekeken: een mooie toren en fraaie Mariakerk. Verder huizenblokken van de Duitse Volksgenossenschaft fur Woningbau, sommige wat opgeknapt, anderen nog zoals vroeger. De stad ligt aan de Untersuckersee, een mooi meer, waarlangs een mooi park ligt met fraaie villa's. Vandaag zo'n 100 kilometer gefietst, niks bijzonders, want dat deed mijn opa van mijn moeders kant ook al. Mijn oom Henk heeft bij mijn laatste bezoek aan mij verteld dat mijn opa aan hem gevraagd had of hij een keer mee ging fietsen. Hij wilde een keer 100 km fietsen, dat zal toen ook over klinker- en zandwegen gegaan zijn. Ze hebben dit samen gedaan. De route weet ik niet, maar misschien kwam die wel vlak langs ons huis. Zo denk je aan heel andere dingen als je lekker ontspannen op de fiets zit.

  • 31 Augustus 2017 - 13:48

    Jan Scheffers:

    Hallo, Jan-Hendrik !

    Mooie, interessante verhalen heb ik gelezen over jouw fiets escapade naar Berlijn.

    Tot en met deze dag (Maandag, 28/8) heb ik ze allemaal ontvangen maar daarna niets meer. Ben je inmiddels aangekomen ? Want erg ver weg van Berlijn was je niet meer, geloof ik.
    Ik heb geprobeerd je route te volgen op de kaart. Dat is niet zo eenvoudig want de vele kleine plaatsjes die jij hebt aangedaan komen op de kaart niet voor. En ik heb me steeds afgevraagd waarom je zo ver naar het noorden, tot aan de Baltische zee bent "afgezakt". Vanuit Tynaarloo richting Bremen is oostelijk, meer direct in de richting van Berlijn..... 'N verlangen om de zee te zien zoals velen dat hebben die ver van de zee afwonen ? Of juist nostalgie: Het bekijken van oude DDR overblijfselen.......

    Je schreef over TravemÜnde, leuk want dat is de plaats waar wij in Juli met de auto de ferry (TT-Line) op zijn gegaan op weg naar Trelleborg in Zweden: 'N 8-urige oversteek gedurende de nacht.

    Je laat ons zeker nog weten wanneer je bent aangekomen. en dan komt de vraag op: Fiets je ook terug ?
    Zo ja, dan zeker niet over de dezelfde route. Daar houd jij niet van.....

    Het allerbeste en nog veel fiets plezier.
    Jan

  • 05 September 2017 - 07:05

    Jan De Jong:

    Hoi Jan Hendrik,

    Leuk om je verhalen te lezen. Je combineert het heden met het verleden.

    Je kan net als Geert Mak wel een boek schrijven "Jan Hendrik op de fiets door Europa".

    Nog veel succes en plezier met je mooie reis.


    Groet,

    Jan en Sylvia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Guderhandviertel

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 111884

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: