Vrijdag 18 augustus - Reisverslag uit Bremen, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Vrijdag 18 augustus - Reisverslag uit Bremen, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Vrijdag 18 augustus

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

18 Augustus 2017 | Duitsland, Bremen

Het eerste wat ik deed was Vincent bellen en hem feliciteren met zijn verjaardag. De eerste keer zonder zijn vader, maar gelukkig is zijn tante Ans daar. Daarna weer op weg naar Harpstedt. Het was bewolkt, maar droog. Op een zandpad kwam een Duitse fietser mij tegemoet. Ik stopte even en de man vroeg mij op het bankje dat er vlakbij was even te gaan zitten. Hij stelde zich voor, Adelbert, en vertelde dat hij elke dag naar dit bankje reed van waaruit hij een mooi uitzicht had. Hij was 70 jaar en had al 3 hartaanvallen gehad en een pacemaker, en de arts had hem aangeraden elke dag te bewegen. Daarom had hij nu een elektrische fiets en kende elke weg in de omgeving. Hij had al met verschillende fietsers gezeten op dit bankje. Hij kwam uit Ost Friesland en was vroeger vaak in Winschoten en Groningen geweest en kende daarom ook verschillende Nederlandse uitdrukkingen. We hebben denk ik wel een half uur gezeten en genoten, daarna ging ik naar de bakker voor mijn dagelijkse broodje met chocolade melk. Na het ontbijt ben ik in het bos naar Dunsen, de weg kwijt geraakt en moest wel 10 km om fietsen. Na een mooie rit door de natuur kwam ik op een ogenblik in de buurt van de stad Bremen. De pijpen van een industriecomplex waren zichtbaar, daarna logistieke centra, vervolgens showrooms van automerken en handelaren en nartuurlijk fitness centra. Ook kwam ik van die gehaaste fietsers tegen met oordopjes en joggers die nog even een sprintje moesten trekken om de dagelijkse beweging weer gehad te hebben. Steeds meer verkeer en lawaai en ook rook de lucht niet meer zo fris. Wat een verschil met het bankje van vanochtend! Gelukkig kwam er daarna een mooi fietspad langs de Weser. Je kon de stad mooi zien liggen, het voetbalstadion, de Dom met zijn twee torens en de kades met de toeristenboten. Ook het centrum van de stad was zeer de moeite waard. Ik heb er een paar uur gelopen, de wijk Snoor bekeken met zijn kleine straatjes, het beeld van de Bremer stadsmuzikanten en Roland gezien. Heel de tijd was het droog en de mensen zaten op de terrasjes in het centrum. Op het laatst naar de camping gefietst waar veel fietsers kamperen. De een op weg naar de Noordkaap, de ander terug uit Denemarken op weg naar Groningen en een Frans gezin met twee kleine kinderen die elke dag 40 kilometer fietsen. Net aan het meer gegeten toen er werkelijk een wolkbreuk was. Nu maar hopen dat alles droog gebleven is in mijn tent.

• 18 Augustus 2017 - 21:39

Frits:

Gutenabend Jan Hendrik, zit nog in Zeeland; gaan morgen weer huiswaarts. Het weer was vandaag beter dan voorspeld; vm wat regen/nm 't zonnetje. Net als ik, ontmoet op de fiets ook allerleimensen: jong, oud, diverse nationaliteiten, ect. En is je tent droog gebleven tijdens de hoosbui? Ongeveer datzelfde had ik in Boedapest, twee jaar terug. Echter: bij mij was het omgekeerd: ik was in de stad, de hele dag zonnig, wel zag ik 'n pikzwarte wolk over de oostkant voorbij schuiven... Ik dacht: gelukkig, ik blijf droog! Bij de tent gekomen, bleek allesanders: alles z--knat! Teint, slaapzak; kleren; echt balen. Hopelijk blijft jou dat bespaard.
    Goede voortzetting, groet Frits
    (over je aanbod, zal ik nadenken... St. Petersburg lijkt me ook wel iets..)

• 18 Augustus 2017 - 21:45

Frits:

Nog een tip: net ten NW van Oldenburg heb je het meer van Bad Zwischenhahn; echt de moeite waard om paar km om te peddelen, nog beter: daar nachtje blijven plakken!