Vrijdag 25 augustus - Reisverslag uit Guderhandviertel, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Vrijdag 25 augustus - Reisverslag uit Guderhandviertel, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Vrijdag 25 augustus

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

26 Augustus 2017 | Duitsland, Guderhandviertel

Vandaag besloten terug te keren naar het eiland Rugen. Eerst de dames die vannacht veel lawaai maakten maar aangesproken. Ze waren niet erg onder de indruk. Toen met de veer naar de overkant en het fietspad naar Garz genomen en vandaar naar Putbus. Dat laatste stuk ging over een drukkere weg en was niet leuk. In Putbus de stoomtrein naar Binz genomen. De smalspoortrein "Rasende Roland" is nu een toeristische attractie, maar bestaat al sinds 1895 en was oorspronkelijk bedoeld om ingezet te worden voor land- en bosbouw. De laatste stoomtreinen zijn in 1953 nog in de DDR gebouwd. Van Binz met de fiets naar Prora gefietst. Daar was destijds in opdracht van de Nationaal Socialistische organisatie Kraft durch Freude een vakantie complex voor 20.000 vakantiegangers gepland en gedeeltelijk gebouwd. Het complex bestaat uit 3 km lange gebouwen en in het midden een complex wat bedoeld was voor sporten en uitvoeringen. Doordat de oorlog uitbrak is het nooit als zodanig gebruikt. Eerst werden er militairen in geschoold en getraind, toen gedeeltelijk een herstellingsoord voor gewonde soldaten en toen de Duitsers zich uit Polen moesten terugtrekken, een opvangtehuis voor gevluchte Duitsers. Toen de Russen kwamen hebben die alle vluchtelingen eruit gezet en er weer een militair complex van gemaakt en overgedragen aan de Nationale Volksarmee van de DDR. Hier werden o.a. DDR burgers die weigerden hun dienstplicht te vervullen (dit kon vanaf 1962), als Bausoldaten tewerkgesteld. Toen de DDR ophield te bestaan kwam het complex weer leeg. Wat is nu de ironie: hele gedeeltes worden gerenoveerd en als dure appartementen voor vakantiegangers verkocht, er zitten al hotels is, maar er staan ook nog hele gebouwen half afgemaakt en het grote middenstuk ligt er desolaat bij en zal nooit als een sportcomplex worden afgemaakt. Over al dit alles was een overzichtstentoonstelling gemaakt, die natuurlijk maar weinig mensen trok. Het was een saaie tentoonstelling met alleen text en foto's, DDR manier.
Ik heb de hele weg terug gefietst langs de kust, omdat ik de drukke weg wilde vermijden en ik het sowieso niet leuk vind een weg 2 maal te rijden. Ik had echter geen kaart en moest een beetje gokken en vragen, maar ik kwam er. Het weer was mooi, maar er stond een stevige tegenwind en de weg ging gedeeltelijk over grindwegen en gedeeltelijk over oude betonwegen uit de DDR tijd en dat is erg vervelend. 's-Avonds bij de haven weer een visje gegeten.

• 26 Augustus 2017 - 16:47

Jan Hendrik Blaauw:

Lieve Jh,
    Rugen....het komt me zo bekend voor..... Zijn we dit 'eiland' tegen gekomen bij de lezing over de Oostgroningers die in de 19de en begin 20ste eeuw op riga voeren voor de handel? Ik heb afbeeldingen van Prora opgezocht: wat een DDR stijl! Wel bosrijk gebied, niet? Leuke verhalen weer om te lezen, jammer dat je er geen foto's bij kunt plaatsen. Misschien kun je die ook naar mij mailen zodat ik ze erbij kan plaatsen? Liefs en een fijne tocht verder. Geniet van je vrijheid, het fietsen, de buitenlucht en al het nieuwe wat je bezichtigd. Er komt een tijd dat ik ook weer mee kan.

• 26 Augustus 2017 - 16:54

Sylvia:

Leuk om te lezen dat je op het eiland Rügen bent!
    Wij waren daar in 2009 en hebben het heel erg naar ons zin gehad.
    Veel reisplezier verder!

groeten van Sylvia

• 27 Augustus 2017 - 09:27

Marije:

Een beetje jaloers ben ik nu wel op jou Jan Hendrik: jij hebt Rügen bezocht! Een gebied wat al langer op mijn verlanglijstje staat maar door omstandigheden dit jaar toch niet doorgaat. Gelukkig kan ik erg genieten van je verhalen en beschrijvingen, klasse! Ga zo door! Wat zie je veel hé, tijdens zo'n fietstocht en wat een aardige dingen maak je mee. Veel plezier verder, ook al is het niet op een elektrische fiets en met dure fietstassen; daar zit het grote genieten ook niet in, al kan het wel prettig zijn bij wind tegen, zo'n ondersteuning. Succes en groetjes vanuit Utrecht, Mairje