Zondag 27 augustus - Reisverslag uit Guderhandviertel, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Zondag 27 augustus - Reisverslag uit Guderhandviertel, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Zondag 27 augustus

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

28 Augustus 2017 | Duitsland, Guderhandviertel

Heerlijk geslapen, terwijl het geregend en geonweerd heeft. Het was wel overal nat. Wat een camping, naast mij ligt een man in zijn auto te slapen, de flessen liggen nog buiten zijn auto. Broodjes gekocht en weg wezen. De Poolse grens liet nog even op zich wachten, venijnige duinheuvels. Wat zien die plaatsen Heringsdorf en Ahlbeck er mooi uit. Oude vila's mooi opgeknapt, prachtige boulevards en een mooi wit strand. Volgens mij hielden de DDR leiders op Usedom hun vakanties, maar dat moet ik nog even nakijken. Daarna nog een paar kilometer en dan kom je bij de Duits Poolse grens, nu een modern monument. Velen willen daar op de foto, je ziet nog een paar oude palen voor de prikkeldraad versperringen, maar het fietspad is doorgetrokken. Daarna door naar het Poolse plaatsje, wat een verschil. Wel dezelfde villa's, maar niet zo mooi opgeknapt, wel een boulevard, maar tegels kapot en niet zo mooi aangelegd, wel veel eettentjes, want het eten is de helft goedkoper en meer gewone mensen. Ik heb ook een broodje vis gekocht en kwam op de bank te zitten bij twee dames. Ze bleken uit Berlijn te komen en hielden daar vakantie, omdat het betaalbaar was. De man van de ene dame had nog meegeholpen de muur te bouwen. Ze vonden het leuk om met mij te praten, vroeger hadden ze ook gefietst, maar nu liepen ze achter de rollator. Ze vertelden dat ze toen de grens geopend was een keer naar West-Berlijn waren geweest, maar blij waren weer thuis te zijn. Ze voelden nog steeds een verschil, ook omdat niet alle pensioenen gelijk zijn, ook al heb je evenveel jaren in hetzelfde beroep gewerkt. We hebben een foto gemaakt. Daarna over op het Usedom-Berlijn fietspad. In Ahlbeck nog even met een ander echtpaar gesproken die net uit Berlijn kwamen en mij nog wat tips gaven. Ik had tegenwind en bij een slechte weg en heuvel op is dat niet zo aangenaam. Gelukkig bij Karnin de veerpont genomen. In de rivier lag een oude spoorhefbrug, een indrukwekkend roestig stukje techniek. Aan het einde van de oorlog hadden de Duitsers de aan- en afvoer opgeblazen en de verbinding was nooit meer hersteld. Zo zie je maar hoe lang de gevolgen van de WOII doorwerken. Nu op de Usedom - Berlin Radweg. Ik kom vele fietsers tegen die naar de kust gaan. Een stuk door moeras gebied gefietst en geslapen bij Gramin.