Donderdag 27 oktober - Reisverslag uit Vinci, Italië van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Donderdag 27 oktober - Reisverslag uit Vinci, Italië van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Donderdag 27 oktober

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

27 Oktober 2016 | Italië, Vinci

Donderdag 27 oktober,

Heerlijk geslapen in de B&B en bij het opstaan zag ik nog donkere wolken, maar waar ik heen ging zag ik blauwe lucht. Toen ik naar beneden reed dacht ik, heb ik dit omhoog gefietst? Ik moest blijven remmen en hard ook. Het is daar trouwens een tamme kastanje streek, ze worden er volop geoogst op dit moment in de natuur en in de landerijen. Terug op de grote weg in het nauwe dal ging het eerst weer omhoog, opeens kwam ik een rond stenen gebouw tegen met een rieten dak, duidelijk een monument, maar waarvoor diende het. Gelukkig ben ik met een fiets wendbaar en toen ik hem aan de kant zette zag ik beneden meerdere informatieborden staan. Het was dus een industrieel monument. Er had daar een ijsfabriek gestaan uit begin 19e eeuw. Doordat het dal zo nauw was komt daar bijna geen zon. Ze hadden er door dammetjes in de rivier te maken kleine meertjes laten ontstaan. Naast de meertjes een kanaaltje, zodat ze het water in de meertjes stil konden laten staan, hiervan waren er 3, deze bevroren in de winter en dat ijs sloegen ze op in deze ronde schuren. Ze hebben een diameter van 9 meter, zijn 6 meter diep en er kan 340 m3 ijs in worden opgeslagen. In de zomer werd dit getransporteerd naar de stad Pistoia. Dat was dus al weer interessant.
Daarna ging het bergafwaarts en niet zo' n klein beetje ook. Ik had er 30 kilometer over gedaan om op de top te komen, in 12 km was ik weer beneden. Onderweg mijn eerste kruiwagen met electromotor gezien, daarmee oogsten ze de olijven. Pistoia is een prachtig oud stadje met een mooie dom, prachtig wit met grijze steen. Ik heb er rondgefietst en gegeten, daarna de stad verlaten. Helaas de verkeerde weg genomen, de aansluiting in mijn boekje was onduidelijk. Ik kwam echter wel door ontzettend veel kwekerijen en moest aan Boskoop denken.
Ik moest weer klimmen, ga niet naar Florence, maar naar Vinci. Waar denken jullie dat Leonardo da Vinci vandaan komen? Juist in Vinci is hij geboren in 1452. Toen ik ongeveer 10 jaar was kreeg ik van mijn ouders een boek over de geschiedenis van de fiets. Het boek heb ik nog steeds en er staan enkele schetsen in van de fiets die Leonardo gemaakt heeft. Meestal wordt er veel nadruk gelegd op Leonardo als schilder, maar hij was een generalist. Hij maakte als een van de eerste technische tekeningen, verdiepte zich in processen en probeerde machines te verbeteren. In het museum in Vinci staan de nagemaakte modellen a.d.h.v. de tekeningen. De meeste mensen liepen er helaas snel langs, maar ik heb alles uitgebreid bekeken. Zo zag je welke bouwkranen hij heeft ontworpen om de kathedralen mee te bouwen en de stenen omhoog te krijgen, met 3D animaties liet men dit zien. Hij heeft het weefgetouw verbeterd, een horloge gemaakt, een brug ontworpen die snel gemaakt kon worden, een tank gemaakt op basis van mankracht, een ladderwagen, radarboten voor in de rivier de Adda. Een methode bedacht om luchtsnelheid en stroomsnelheid te bereken. Helaas was in dit museum veel in het Italiaans, met alleen een beetje Engels en losse papieren handleidingen. Toen er twee Duitse echtparen zo maar langs de radarboten liepen en langs de uitleg van de rivier de Adda, raakte ik met hen in gesprek. Legde hen uit dat de sluizen nog te zien waren en dat ik nu begreep hoe de stenen dus vervoerd werden voor de bouw van de Dom van Milaan. In een soort platbodems, die werden voortgedreven door 6 raderen, 3 aan elke zijde. Op zo'n boot kon 12000 kg aan stenen vervoerd worden. Uiteindelijk een foto bij mijn fiets genomen. Dit museum is een aanrader voor mensen die in techniek geïnteresseerd zijn.
Daarna was het te laat om verder te gaan en ben ik in een B&B beland.

  • 27 Oktober 2016 - 21:53

    Tonny En Paul Keus:

    Hai JH, Even bij moeten lezen. Genieeeeten met een grote G. Het fietsen en alle belevenissen. Geen last gehad van aardschokken?? Nu in het prachtige Toscane. Waar elk dorp wel een verhaal te vertellen heeft. Maar echt niet de verkeerde weg genomen er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden toch !!. Nog een paar dagen en dan ben je er en dan kan je zeggen Veni, vidi vici, een bekende (Latijnse) uitspraak die zoveel betekent als: Ik kwam, ik zag, ik overwon. De uitspraak is van Julius Caesar. Een tip: Lucca is ook heel leuk je kan met je fiets over de stadsmuur rijden helemaal rond. Of San Gimignano staat ook wel bekend als het middeleeuwse Manhattan. Het stadje in Toscane heeft deze bijnaam te danken aan het grote aantal torens dat er in die tijd te zien waren. Het waren er toen maar liefst 72. Families bouwden tegen elkaar op. Hoe hoger de toren, hoe meer aanzien. In 1580 waren er nog 25 over. Ook klein maar fijn.
    Ciao en domani.

    Groetjes van ons

  • 28 Oktober 2016 - 08:59

    Renée:

    Hallo JH, mooi daar in Italie, sta je daar in museum van Vinci? Herkenning. Goeie reis verder. xRenee

  • 28 Oktober 2016 - 10:26

    Bob Van Haren:

    Dag JH,
    prachtig weer daar als ik de webcam mag geloven, strak blauwe lucht, zonnetje, het zal wel frisjes zijn. nog even en je gaat het schokgebied binnen, mijn oom in Isola dell'Iri toch nog zo''n 150km zuidelijker lag voor de 2e keer dit jaar te rollen in zijn bed, niet leuk.
    Buon viaggio e prudenza, oftewel Goede reis en doe voorzichtig.

    groeten van Bob

  • 28 Oktober 2016 - 13:16

    Frits:

    Hallo Jan Hendrik, Je fietst weer aardig door. 't begint op te schieten. Ook jij zoekt af & toe 'n warm, droog bed op -heel verstandig! Zijn er geen refuge of jeugdherberg oid? Daar ontmoet je "lotgenoten" - eenzame fietsers, wandelaars en wat dies meer zij. In Frankrijk heb je ook "Warm Shower" - een organisatie, die zich speciaal inzet voor fietsers, wandelaars en hikers. dit is vergelijkbaar met de "Vrienden voor fietsers" - een simpele B&B. Weet niet of zoiets er ook in Italië bestaat(?)
    Heb je trouwens nog its gemekt van de aardbeving bij Perugia?
    Goede voortzetting, droog weer tot horens, Frits
    Note:
    Ik zie vrij weinig foto's van je, maak je er niet zoveel, of houd je de rest voor jezelf?
    Morgen heb in een Seniorendag bij de fa. S. daar zal ik wel eea horen over de reorganisaties.

  • 29 Oktober 2016 - 10:53

    Marije:

    Wat heb ik weer genoten van je verhalen van de afgelopen dagen Jan Hendrik! In Vinci ben ik nooit geweest, maar afgelopen zomer hebben wij in Florence een tentoonstelling gezien over het werk van Leonardo da Vinci. En dan met name over zijn uitvindingen, die daar ook deels waren nagebouwd, terwijl ook zijn tekeningen erbij hingen. Geweldig interessant en wat leuk dat jij in zijn geboortestad nu ook eea ervan gezien hebt.
    Nu trek je verder als pelgrim op jouw weg naar Rome. Gisteren kwam ik de volgende zin tegen: "Pelgrims zijn wij allen, doch ieder volgt zijn eigen weg". Jij herinnert je vast wel waar die zin staat! Inderdaad: in het liturgieboekje wat ter gelegenheid van de trouwdag van Renate en jou (nu 23 jaar geleden) is opgemaakt. Daarin ook een couplet uit het gedicht van Hans Annink over pelgrims. Het zit jou in het bloed, pelgrim zijn!
    Veel genoegen verder op je pad door Italië. Met mooi, zonnig weer, denk ik. Kom behouden thuis.
    Lieve groet, Marije

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 111880

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: