Vrijdag 21 oktober - Reisverslag uit Trezzo sull'Adda, Italië van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Vrijdag 21 oktober - Reisverslag uit Trezzo sull'Adda, Italië van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Vrijdag 21 oktober

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

21 Oktober 2016 | Italië, Trezzo sull'Adda

Vannacht heb ik even drinken gepakt van mijn fiets, het was heerlijk zacht en je zag de lichten van de stad aan de overkant van het Comomeer, wat een mooi gezicht. Wat een verschil in temperatuur met gisterochtend. Helaas zat ik vanochtend aan de schaduwkant van het meer, maar de weg liep mooi langs het meer. In het eerste dorpje broodjes gekocht en wat drinken, leuk in zo'n klein dorpszaakje waar ze van alles iets hebben. Nog geen Lidl of Aldi gezien gelukkig. Het is wel weer meteen Italië, andere bouw van huizen, soms vergane glorie, soms gebrek aan onderhoud, maar in ieder geval veel Fiat Panda's en Doblo's. In Varenna met de veerboot overgestoken naar de andere kant van het meer. In plaats dat ik bezienswaardigheden ging zien, werd ik zelf een bezienswaardigheid. Een groep Amerikaanse toeristen kwam op de boot en vroeg waar ik vandaan kwam. Ze wilden met mij op de foto toen ze hoorden dat ik uit Nederland kwam. Later was er nog een echtpaar uit Nieuw Zeeland en een Nederlandse familie die in andere plaatsen met mij in gesprek kwamen en ook een foto wilden nemen. Het plaatsje Bellagio is leuk, maar toeristisch en de weg langs het meer rustig en zeer mooi. Ik kan mij voorstellen dat dat in het hoogseizoen anders is. In Lecco begon de rivier de Adda, eens de grensrivier tussen de Venetiers en de heerser van Milaan. Het fietspad leidt vanaf nu daar langs, dus weer een andere oever. Veel asielzoekers uit Afrika die met elkaar langs het meer lopen en zitten. Dat past gewoon niet en het niets doen is ook niet goed, terwijl er zoveel achterstallig onderhoud is aan wegen en planten, maar ja, dat zijn mijn ideeën. Het pad is niet geweldig, soms smal met laaghangende takken, maar de natuur wel. Op een bepaald moment kom ik bij een veer, de enige in zijn soort van de 5 die er waren. Het ontwerp gaat volgens het informatiebord terug naar de ontwerpen van Leonardo da Vinci uit 1513. Hij was een groot Italiaanse geleerde. Er was een kabel gespannen op zo'n 3 meter hoogte tussen de 2 oevers en door middel van een haak werd de boot getrokken door iemand die op de boot stond. Op dit moment was dat een jonge vrouw. Zij was niet de enige dat ik tegenkwam op mijn weg. Even voor een oude stuwdam stond een jongeman foto's te maken en te ontwikkelen. Ik kwam met hem in gesprek en hij maakte foto's op metaalplaatjes, die hij ter plekke ontwikkelde. Een proces, collodium fotografie genoemd, dat nog uit 1851 stamt en komt van de Engelsman Archer. Deze methode ziet bepaalde lichtkleuren niet, zodat de afdrukken heel helder zijn. Hij verkocht deze en kende een Nederlander die dit ook deed: Alex Timmermans. Google maar eens! Echt geweldig. Daarna kwam ik langs een oud kanaal te fietsen, wat vroeger deel uit maakte van een heel stelsel van vaarwegen in Noord Italië, het was onbruikbaar en verwaarloosd. Op dit pad passeerde ik een Maria kapelletje hoog op de berg. Het stond naast een oud restaurantje. Toen ik boven was begon iemand met mij te praten, merkte dat ik uit Nederland kwam en haalde zijn vrouw erbij. Toen ik vertelde dat ik in de volgende plaats wilde overnachten zeiden zij dat daar geen camping was. Er werd nog iemand bij gehaald en uiteindelijk sta ik met mijn tent naast het restaurant. Een jonge jongen kwam om te vertalen en vertelde dat hij in Wageningen wilde gaan studeren, adressen werden uitgewisseld en foto's gemaakt. Vandaag 67 kilometer gefietst. Ik kon echter alleen maar een sandwich en een pizzaatje krijgen. De oude man was allervriendelijkst, dit restaurantje maakte deel uit van het openluchtmuseum Leonardo. Leonardo was in deze streek geboren en had ook de ideeën voor zo'n kanaalstelsel gehad. Helaas geen Wifi om mij verder in al deze zaken te verdiepen en zeer vroeg naar bed.

  • 22 Oktober 2016 - 13:13

    Coby Dijkhuizen:

    Hallo Janh.het wordt steeds spannender w.b. de kou en of je nog slaapplaatsen kan vinden en warme"chocolademelk"niet te vergeten.Maar gelukkig kom je nog steeds mensen tegen voor je noodzakelijke praatje!hartstikke leuk.Ik ga nu even wat eten want lino zal zo wel komen met de boodschappen.Zij heeft een heel leuke week gehad in z.frankrijk tot de volgende keer.Hoop dat je wifi houdt. Dag groetjes coby

  • 23 Oktober 2016 - 08:46

    Meindert De Grooth:

    Hallo Jan Hendrik,ik weet niet of mijn mailreactie overgekomen is,hij was ineens verdwenen ,maar ik wens je nochmaals goed fietsweer en veel WiFi onderweg zodat we je interessante. Reisreportage kunnen volgen.Gauw tot horens en ziens met hartelijke groet Meindert

  • 23 Oktober 2016 - 09:45

    Eduward:

    Hoi Jan Hendrik,
    'k Hoorde deze week dat je een dagboek bijhoud, en ja, 'k heb het gevonden.

    Je kunt met veel weetjes en de ervaringen die je op doet een leuk en boeiend verhaal vertellen.
    Vanaf je dag van vertrek heb ik al je verslagen nu gelezen, dat was erg leuk om te doen.
    Respect voor je ondernemingszin en je gedrevenheid.
    Ik wens je veel success met de verdere fietstocht en hoop voor je dat je maar zo vaak mogelijk van je warme chocolademelk kunt genieten.
    Groetjes en een veilige reis verder!
    Eduward

  • 28 Oktober 2016 - 09:45

    Bob Van Haren:

    Buon Giorno JH,
    dit is mijn eerste reactie, ben alle verhalen van je gaan lezen, geweldig!en wat een ongelofelijke prestatie.
    deze dag zit je bij het Comomeer en dus op mijn plekkie,ik zie zo voor mij waar je allemaal langs rijdt. De zomertoeristen zullen nu wel niet meer aanwezig zijn en zijn de dorpjes weer eigendom van de locale bevolking. De meeste campings daar zijn vanaf 30 sept gesloten vanwege de vergunningen.
    ik ga snel weer verder lezen, en wens je veel mooi weer en prachtige ontmoetingen.
    Keep safe en fit,
    groeten,
    Bob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 111865

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: