Dinsdag 18 oktober - Reisverslag uit Chur, Zwitserland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Dinsdag 18 oktober - Reisverslag uit Chur, Zwitserland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Dinsdag 18 oktober

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

18 Oktober 2016 | Zwitserland, Chur

Maurits is jarig, dus eerst thuis opgebeld om iedereen en hem in het bijzonder te feliciteren. Daarvoor moest ik natuurlijk eerst uit het tentje kijken en het was zwaar bewolkt, maar niet mistig. Gedurende de nacht had het veel geregend, maar binnen in mijn tent was alles droog. Een medewerker van de camping, die ik de avond ervoor ook gesproken had, zei dat het droog bleef en s' middags beter zou worden. Ik kon het eigenlijk niet geloven. Vroeg op pad en inderdaad bleef het droog, vreemd nu te fietsen langs de Rijn met aan de ene kant Oostenrijk en de andere kant Zwitserland. Even de brug over gegaan om in Oostenrijk wat te kopen. Er is geen controle bij al deze kleine overgangen. Ik heb perfecte stukken fietspad gehad, maar ook de slechtste tot nu toe, een modderpad, wat zwaar fietste. De bergen aan beide kanten werden steeds hoger, maar lagen zwaar in de wolken. Op een bepaald moment begon het toch te miezeren, en daar wordt je toch nat van. Inmiddels was ik Liechtenstein binnen gereden. Je merkt het alleen maar doordat je kentekens ziet uit Liechtenstein. De Rijn is in een eeuw de helft smaller geworden, doordat er veel stenen uit de Rijn zijn gehaald. Het waterniveau is 5 meter gedaald en de stroomsnelheid toegenomen. Dit heeft ertoe geleid dat een brug bij Buchs niet meer tegen het watergeweld bestand was en is ingestort. Vroeger voeren er houten vlotten met spullen uit Chur naar de Bodensee, nu is dat niet meer mogelijk. Inmiddels mogen er geen stenen meer gewonnen worden uit de Rijn op dit traject. Dit verhaal lijkt wel wat op de gaswinning. Ik rijd op een dijk die ze verhoogd hebben, alle bomen zijn verwijderd zodat beide kanten van de dijk goed geïnspecteerd kunnen worden, daarom liggen er nu zulke mooie fietspaden langs de Rijn. Aan de hele Zwitserse kant van de Rijn liggen allemaal bunkers, de Zwitsers hebben deze voor de oorlog gebouwd en pas in 1995 heeft men de organisatie en het onderhoud stopgezet. Hiervan heb ik nog nooit gehoord, maar blijkbaar heeft dat Hitler voldoende afgeschrikt. In Vaduz, de hoofdstad van Liechtenstein nog het postzegelmuseum bezocht, helaas viel dat wat tegen. Er waren wel leuke foto's van postbodes die vroeger lopend door de bergen gingen om de post te bezorgen. Naast Hilti, het bankgeheim, vormde de uitgifte van postzegels vroeger ook een inkomstenbron van dit kleine landje. De hoofdstad is echter niet mooi, maar na Vaduz ging wel de zon steeds een beetje meer schijnen. Uiteindelijk Chur bereikt, de laatste kilometers heeft een meisje mij naar de camping begeleid. Ze had met een groep de Rijn van Basel naar Rotterdam gefietst, dus Nederlandse dames, ga trainen !!

• 18 Oktober 2016 - 21:07

Hans Van Rooy:

Ha Janhendrik. We hebben jouw trainingsadvies zondag jl al opgevolgd en zijn gaan fietsen. Eerst naar Lopik, toen naar Cabauw. Daar de (bescheiden) lokale kathedraal bezocht. Vervolgens chocolademelk gezocht. Was niet beschikbaar, wel een lauw biertje. Bakkers waren de hele dag dicht. Toen de terugreis weer aanvaard. Hijgen nu, na dik 14 km fietsen waarvan een deel met tegenwind, liggend uit op de bank en lezen jouw verslagen. Met respect en plezier mogen we wel zeggen. Geweldige trip maak je! Veel energie gewenst want hier en daar zal je toch wel 'bergje op-bergje af' moeten gaan. We genieten met je mee! Hartelijke groet van Ria en Hans.

• 18 Oktober 2016 - 21:21

Arnold:

Hoi JH, gefeliciteerd met Maurits. Je zal jezelf ongetwijfeld vandaag (net zoals alle andere dagen) op iets lekkers getrakteerd hebben. Hoop dat je ervan hebt genoten.
    Leuk om al die verhalen van je te lezen. Zeker ook omdat wij (Renate en ik) met Addie en Bert hier in het verleden zijn geweest. Fijn dat je ons op de hoogte houdt.
    Goede reis verder.
    Groet, Arnold

• 19 Oktober 2016 - 00:08

Arno:

JH, maar speciaal Maurits.
    GEFELICITEERD namens Mirjan, Celine en ik.
    JH, zet door man. Mooie verhalen te lezen met een glas.....ook voor de jarige job.
    Tot later.....

• 19 Oktober 2016 - 13:18

Tonny En Paul Keus:

Hai JH, Al Chur uit en op de Polenweg volgens de Wijde Wereld "een van de meest spectaculaire stukken van de fietsroute" Nog even en je verlaat de Rijn op weg naar de Passo dello Spluga klinkt toch veel mooier als Splügenpas. Het is elke dag genieten van je prachtige verhalen en belevenissen. Vol houden hé. You can do it.
    Zet al je zintuigen wagenwijd open, voor de kou/wind een krantje en een banaan in de achterzak en je fietst zo het Como meer in.

Het verlangen bleek zo groot, dat vertrekken de enige uitweg is. Het doel is de weg, we willen reizen, rijden. Misschien is het echt niet meer dan dat, maar we zijn gewoon onderweg in een droom! Uit: "De bende van Wim"

Groetjes van ons