Woensdag 30 Augustus - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Woensdag 30 Augustus - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Woensdag 30 Augustus

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

31 Augustus 2017 | Duitsland, Berlijn

Weer mooi weer en vroeg opgestaan, want ik wilde wat van Berlijn zien. Ik had gelezen dat je de route van de oude muur die Oost en West scheidde met de fiets kon volgen. In Berlijn kwam ik er echter achter dat de hele route 160 kilometer lang was. Gelukkig is er ook een korte route door de stad. Je kan hem overal oppakken en hij is goed bewegwijzerd. Bij het nieuwe Hauptbahnhof Berlin ben ik begonnen, langs de Spree tot aan de Brandenburger Tor. Daar moet ik toch met de fiets op de foto staan en van oost naar west rijden. Steeds denkend aan het liedje" En de vogels vliegen van Oost naar West Berlijn" van het Klein Orkest.
Bij de Bernauerstrasse is er een heel openluchtmuseum gemaakt met om de 20 meter foto's, informatiezuilen, zeer indrukwekkend omdat je een deel van deze geschiedenis bewust hebt meegemaakt. Het werd geen fietsen maar wandelen en vele ouderen schudden af en toe hun hoofd en haalden hun herinneringen op.
Zo weet ik nog dat ik met mijn vader in de DDR was en in het Palast der Republiek koffie heb gedronken en over 'Unter den Linden' reed. Met een Mazda tussen de Trabantjes, Wartburgen en af en toe een Volga. Het Palast der Republiek is nu verdwenen en over de weg rijden de Audi's, BMW's en Mercedessen.
Ook de beelden van de val van de muur zie je weer terug en staan in mijn geheugen gegrift. Er is echter al weer een hele generatie die de val van de muur niet meer hebben meegemaakt. Je ziet ze langs de informatiezuilen lopen met hun mobieltje om van elkaar foto's te maken.
Natuurlijk is er veel opgeknapt, maar toch zie je nog veel open plekken en er wordt nog veel gebouwd, maar wat een drukte, beton en een andere lucht dan mijn voorgaande dagen.
Om een uur of 2 had ik er wel genoeg van. Fietsen in de stad is niet zo ontspannend als ik laatste weken heb gedaan. Nu de trein terug naar Assen, het waren mooie weken, zeker voor herhaling vatbaar.

Dit is het laatste verslag, volgend jaar wil ik verder gaan van Berlijn naar Vilnius

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 995
Totaal aantal bezoekers 111849

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: