Woensdag 23 augustus - Reisverslag uit Guderhandviertel, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Woensdag 23 augustus - Reisverslag uit Guderhandviertel, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Woensdag 23 augustus

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

24 Augustus 2017 | Duitsland, Guderhandviertel

Het belooft een mooie dag te worden. Helaas kan ik geen internet verbinding krijgen, ondanks dat er vrije Wifi is op deze dure camping. Eerst een paar broodjes gekocht en toen in de duinen met een mooi uitzicht op de zee ze zitten smeren en opeten. Vervolgens op weg naar Warnemunde een prachtige tocht, genoten van de uitzichten en de natuur. Voor Warnemunde een man van 73 ontmoet die in de DDR tijd bij de marine was geweest en op een scheepswerf had gewerkt. Zijn broer had in het westen gewoond. Hij vertelde over de voordelen van het een en de nadelen van het andere systeem. Hij fietste elke dag naar de bank met een prachtig uitzicht op de baai. In Warnemunde meren cruiseschepen af en dat waren er nu twee. Het is een zeer mooi gerestaureerd stadje met het ene eettentje en toeristisch winkeltje naast het andere en vol met toeristen. Snel de pont genomen naar Hohe Dune. Eerst een beetje saai stukje, maar daarna weer prachtig gebied. Het heeft wat van Terschelling: overal doorgangen door een kort duingebied en dan een strand en uitzicht over de zee, geen auto's. Onderweg nog een Nederlandse vader met dochter en een Duitse vriend ontmoet. Ze boden me wat te drinken aan. Vanaf Dierhagen allemaal leuke kleine zomerwoningen met rieten daken, de meeste opgeknapt maar wel al oud. Ook op het schiereiland Darss waren overal van dit type woningen, heel mooi. Doordat het zo mooi weer was, waren er veel mensen op de fiets. Auto's kunnen alleen maar op bepaalde plaatsen komen, dus de mensen fietsen veel. Ik ben heel rustig genietend gefietst naar een camping in Zingst. Weer een luxe camping met een spoelmachine zodat de mensen ook niet hoeven af te wassen.

• 24 Augustus 2017 - 19:58

Marije:

Wat is het weer genieten Jan Hendrik, van jouw verhalen! En ja, Duitsers hebben tijdens de oorlog ook de nodige gruwelijke dingen meegemaakt, zeker de onschuldige burger die niet achter de leider aan liep. IK kan me voorstellen dat het boeiend is, hoewel het ook aangrijpt, die verhalen van mensen, de plekken die eraan refereren, etc. Wat fijn dat je ook regelmatig zonnig weer hebt en dat die fiets van jou toch op het juiste moment aangeeft hulp nodig te hebben..... Je bent een bofkont! Veel genoegen verder en blijf vooral schrijven, Marije

• 25 Augustus 2017 - 10:50

Coby Dijkhuizen:

Hallo JH heb al een paar keer geschreven maar het komt er niet op . Het gaat bij mij een beetje moeilijk ,ben woensdag aan mijnlinker oog geopereerd.Zie slecht maar het is wel gelukt .De rug gaat steeds beter.Je hebt al wel eenpaar keer pech gehad he Maar je geniet wel volgens je verslag. Ik stop hoop dat het nu wel lukt liefs "tante coby"!!