Woensdag 16 augustus - Reisverslag uit Neubörger, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Woensdag 16 augustus - Reisverslag uit Neubörger, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Woensdag 16 augustus

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

16 Augustus 2017 | Duitsland, Neubörger

16 augustus 2017
Eindelijk op de fiets, na eerst een hooibak gemaakt en toen de kielgoot gerepareerd te hebben. Het eerste stukje van de reis was bekend, pas bij Eext was er een onbekend paadje en de fietspaden rondom Gieten kende ik helemaal niet. Met aan de ene kant uitzicht over het Hunzedal en aan de andere kant de Ooster- en Noorderesch was het al volop genieten. Een betere dag kan ik mij niet voorstellen: geen wind, volop zon en mooie weggetjes en paadjes. Zelfs het fietspad naar Stadskanaal was mooi en ging door houtsingels. Af en toe kwam ik weer op bekende fietspaden en uiteindelijk kwam ik in Bourtange terecht. De oorspronkelijke vesting werd gebouwd tussen 1580 en 1593, aan de enige begaanbare zandweg door het grote Bourtanger Moor (veengebied). Dit om het door de Spanjaarden bezette Groningen tot overgave te dwingen. Nu is het gerestaureerd en een toeristische bezienswaardigheid. Mijn overleden oom Willem had dit al voorspeld toen men het ging restaureren in de jaren 70 en hij heeft gelijk gekregen. Daarna zat ik al snel in Duitsland, even langs de Eems gefietst, een mooie rivier die uitmondt in de Dollard en toen richting Lathen. Hier ben ik zo'n 30 jaar geleden eerder geweest, omdat Siemens hier een magneetspoorbaan had gebouwd. De trein was zijn tijd ver vooruit en als die tussen Groningen en de Randstad was aangelegd had Noord Nederland er anders uitgezien. Je zou in een uur de afstand kunnen overbruggen. Binnen een paar minuten reed de trein 300 km per uur. De testbaan ligt er nu ongebruikt bij. Ik sta op een minicamping van Nederlanders. Er staan zes Nederlanders en een Duitser en de camping staat te koop. De mensen hebben heimwee naar Zwijndrecht, de kinderen en de kleinkinderen. Koopprijs 200.000 Euro. Op weg naar de Imbuss om te eten brak mijn ketting, naar de garage geweest, maar dat hielp niet. Op de camping had iemand gereedschap en nu hoop ik maar dat hij goed gemaakt is.

  • 20 Augustus 2017 - 12:53

    Frits:

    Hey Jan Hendrik,

    Wat gaaf dat je weer onderweg bent! Weg uit de sleur, weg uit de stress. Jammer dat ik dit jaar niet mee kan.. wellicht een volgende keer weer. Je route lijkt me erg mooi; vlak daarroo, veel als plat, denk ik. Hopelijk blijft de wind uit de goede hoek waaien - ZW, W of evt. NW.
    Heel veel plezier, goed weer en NUL lekke banden of andere pechgevallen!

    Sportieve groeten uit Koudekerk, Frits


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Neubörger

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 111890

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: