Zondag 30 Oktober - Reisverslag uit Bagno Vignoni, Italië van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Zondag 30 Oktober - Reisverslag uit Bagno Vignoni, Italië van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Zondag 30 Oktober

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

31 Oktober 2016 | Italië, Bagno Vignoni

Vanochtend toch even op de camping rond gekeken, zo' n 50 campers, 4 caravans en een tentje. Snel opgebroken dus en terug naar de stad Sienna gefietst. Gelukkig herkende ik de weg nu een beetje en Piazze de Campo was snel gevonden . Daar zag ik een andere fietser staan. Hij bleek een Italiaan te zijn, vlak bij de Franse grens vandaan en was ook op weg naar Rome. Aardige man, maar toch een beetje vreemd. Vanaf Sienna volg ik de Via Francigena die bewegwijzerd is voor wandelaars, fietsers en automobilisten en dit was de eerste persoon die ik tegenkwam die die route ook volgde. Ik ging nog even naar de Duomo, om deze bij licht te bekijken, daarna weer op weg. Het eerste stuk ging goed, wel steeds weer klimmen, echter daarna volgde een onverharde weg, steeds over de hoogste punten van de heuvels. Daar staan wat huizen en daar gaat de weg langs, maar dit is wel zeer vermoeiend. Hellingen van 10 en 11% op een onverharde weg met het zonnetje lekker brandend, is zeer zwaar. Dit is niet te doen in de zomer. Ik fiets in mijn korte broek en t-shirt, als ik dan door de dorpjes of stadjes rij zie ik de mensen met lange broeken, een trui en dikke jas aan. Wat ik nu onderweg ook tegenkwam waren wandelaars, maar ook pelgrims op weg naar Rome. Je groet elkaar en soms maak je een praatje. Zo was er een Duister uit Mainz die op 11 november op audiëntie mocht komen bij de Paus, maar ook een wandelclub, die net als bij ons een stuk wandelden. Je kan hier ook een stempel halen in de dorpjes en er zijn ook slaapplaatsen voor pelgrims. Het zit echter nu allemaal vol, omdat veel Italianen een vrije week hebben omdat het maandag een katholieke feestdag is. Ik had nog maar zo' n 45 kilometer gereden toen ik tegen 15 uur aankwam in, ik was eigenlijk helemaal klaar met die onverharde wegen. Gelukkig had de schrijver dat ook aangevoeld, dus we gingen weer op een verharde binnenweg verder. Er was echter een omleiding en ik lette niet goed op en dat vermoeden kreeg ik na zo' n paar kilometer, de stand van de zon verbaasde mij. Ik keek nog een keer op de kaart en hield een motorrijder aan die het mij inderdaad bevestigde. Omkeren dus, toch al weer een eind gereden, maar ik zal San Quirico d'Orcia halen. Het plaatsje bleek heel toeristisch te zijn, even wat gegeten en met thuis geappt. Ik kreeg het vermoeden dat ik wel eens in het wild zou moeten kamperen. Nadat ik het plaatsje uitgereden was zag ik en B&B, even proberen. Bleek van een Engelse vrouw te zijn, maar alles was bezet, ik vroeg of ik mijn tent mocht opzetten. Oh nee, wat zouden haar gasten wel niet zeggen die voor 100 Euro de kamers huurden. Ik moest maar naar Bagno Vignoni 1,5 km verder rijden. In die plaats kampeerden altijd de scouts, tegen over de Toerist Information. Het ging nog net en dit plaatsje bleek warm water bronnen te hebben, luxe hotels, maar ook mensen met voeten in warmwater kanaaltjes. Dat er iets van bronnen zouden zijn blijkt eigenlijk al uit de naam, er was dan ook een oud "zwembad". Ik heb dus ook even met mijn voeten in dat heerlijk warme water gezeten en ben daarna op zoek gegaan naar de Toerist Information. Die heb ik echter niet kunnen vinden. Ik zag mij echter ook niet liggen in het park tegenover de hotels met al die mensen die flaneren. Het was nu donker, dan maar weer terug richting de hoofdweg en ja, daar zag ik een oud electriciteitshuisje, daarachter wat wilde begroeiing. Daar lig ik nu dus, geen Wifi, douche of toilet, maar een echte kampeerder kan wel een nachtje zonder.

  • 31 Oktober 2016 - 15:05

    Frits:

    Hey, pelgrim Jan Hendrik. nee, tussen al die campers en caravans zou ik me ook niet thuis voelen... hoewel: je blijft jezelf en trekt je van de boel om je heen niets aan: Doe gewoon de dingen die jij leuk vindt! Lekker je tentje opzetten bij de scouts, lijkt me ook veel beter en.. gezelliger.
    Dat men je nakijkt als je in de korte broek plus T-shirt door 'n stadje loopt. herken ik. Hetzelfde had ik toen ik naar Santiago de Compostela ging: mensen die met grote bak, camper even de kathedraal aldaar 5 min. bezoeken en dan het thuisfront per mail of app melden: "We waren ook in Santiago!" (al was het maar voor 5 minuten...).
    Nog iets gemerkt van de aardveschuivingen? Jij fietst wel precies langs of deels over die breuklijn...
    Veel plezier verder, Frits

  • 31 Oktober 2016 - 21:02

    Frans:

    Niets gemerkt van de aardbeving?
    San Giminiano: ben ik ook eens geweest, op de fiets!

    Groet, Frans

  • 31 Oktober 2016 - 21:36

    Tonny En Paul Keus:

    Hai JH, geen tips vandaag ik weet niet of je links of rechtsom naar het zuiden fiets. Je houdt me in spanning. Nog een kleine aanvulling op je uitleg over de Via Francigena. Dat al die gelovigen, met hun verschillende culturen en achtergronden, dezelfde wegen bewandelen, heeft het omringende landschap voorgoed veranderd. Volgens Goethe is het hele idee van Europa zelfs ontstaan op die pelgrimsroutes. En wist je dat je ook over het parcours van de Strade Bianche, witte wegen, fiets. Een wieler voorjaars klassieker over gedeeltelijk onverharde stoffige wegen. Dit jaar heeft Fabian Cancellara gewonnen. Ik zie de heroische beelden van stof happen in de Toscaanse heuvels voor me, dat kan alleen maar de Strade zijn.
    dormi bene
    Groetjes van ons

  • 31 Oktober 2016 - 23:06

    Simon :


    Beste Jan Hendrik,

    Als pensionado heb ik alle tijd en lees ik met veel plezier je reisverhalen. Zoals mij bekend, ga jij zeker een avontuur van het onbekende aan. De eindeloze fietstocht, regen, tegenwind en het zoeken naar een camping of B&B. En als je het even niet weet krijg je een tip van onze Tonny Keus of van de vele " meiden" (jouw bewoording) onderweg.
    De informatieve manier van je schrijven geeft mij het gevoel bij je achterop te zitten.

    JH, ik neem mijn petje voor je af en kijk uit naar 't volgend verslag.
    Veel plezier en veilige tocht.
    Simon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 111890

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: