Vrijdag 28 oktober - Reisverslag uit San Gimignano, Italië van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Vrijdag 28 oktober - Reisverslag uit San Gimignano, Italië van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Vrijdag 28 oktober

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

28 Oktober 2016 | Italië, San Gimignano

Toen ik uit het dakraam keek van de B&B zag ik de zon opkomen achter de bergen en een hele blauwe lucht. Eerst kreeg ik echter een ontbijt. De mevrouw had lekkere broodjes, vruchtensap, taartjes, ham en thee. Heb het mij lekker laten smaken en ben op de fiets gestapt. Eerst terug naar Vinci en het geboortehuis van Leonardo bezocht, dat nog eens 3 km daar vandaan ligt. Een steile klim, maar gevonden. Ze hadden er een leuke film met een speciaal effect, waarbij hij net alsof het echt is, te voorschijn komt en over zijn leven vertelt. Er worden zaken uit zijn leven verteld en over de omgeving die je later op zijn schilderijen terug ziet, zoals een berg die je uit zijn geboortehuis kan zien. Hij heeft ook anatomie van mensen en dieren bestudeerd voor zijn schilderijen. Net gestorven mensen zou hij heimelijk hebben opgegraven en ontleed. Ook paarden heeft hij bestudeerd om voor een graaf een schilderij over een veldslag te maken. Later is hiervan een bronzen beeld gemaakt dat nu in Vinci staat.

Van hieruit Toscane ingereden, het eerste stuk langs een verkeerde dus drukke weg, na 10 km weer op een rustige weg. Wel steeds klimmen, even dalen dan weer klimmen. Toscane is een gebied met allemaal heuvels achter elkaar, dus zwaar om te fietsen. Maar overal olijfbomen en druivenranken en die typische hoge bomen uit Toscane. s' Middags Certaldo bekeken, een mooi oud stadje, als vesting gebouwd uit rode bakstenen. Verkeersvrij en hoog op de berg gelegen. Met een kabel treintje naar boven en naar beneden gewandeld. Er zijn hier veel torens in de dorpjes. Vervolgens door naar San Gimignano, ook weer klimmen, daar sta ik op de camping, die nog tot dinsdag open is. Er staan campers, maar met de eigenaars daarvan heb je geen contact. Er staat ook een jong Duits stel met een Landrover Defender. Daar raakte ik mee aan de praat, later zag ik ze terug in de bar en hebben we gezellig over allerlei dingen gesproken. Ze hebben ook al veel gezien, weten veel van geschiedenis en ze hebben een bedrijf om nieuwe accu's voor de autoindustrie te testen. We zien ze vast terug op onze camping in Tynaarlo, want ze komen vaak naar Nederland om te surfen. Morgen ga ik San Gimignano bekijken.

• 29 Oktober 2016 - 09:11

Tonny En Paul Keus:

Buongiorno, Ik zie het helemaal voor me een heerlijke colazione met een mooi uitzicht. Heerlijk in de toerist-modus en de fiets-modus een tandje lager en meer op het buitenblad, hoewel Toscane is niet echt "plat". Fietsen tussen en over de heuvels bedekt met prachtige wijnen in spè. Wie wil dat nou niet. Een heerlijk flesje chianti meenemen kan niet teveel ballast. Een bekend probleem. Aan de route te zien denk ik dat je ook Siena aandoet. Doe zoals de Palio di Provenzano en Rijdt drie rondjes om het plein, de Piazza del Campo. Jij met de fiets, zij te paard. Een tip eet een ijsje bij de enige gelateria aan het plein die een balkonnetje heeft waar je een prachtig uitzicht hebt. Ik stuur je even een foto ter oriëntatie.
    bel giorno
    Groetjes van ons

• 29 Oktober 2016 - 11:49

Roel En Sita:

Hallo Jan Hendrik,
    Even weer een reactie van ons. Van harte gelukgewenst

• 29 Oktober 2016 - 22:55

Frits:

Bon soir Jan Hendrik, je had Toscane vlakker verwacht, maar nee hoor. Wij ware ook --jaar geleden in Toscane - het meer van Trasimeno, wel te verstaan. Heel mooi en heuvelachtig. In Umbrië (iets meer 't binnenland in, zijn de uitlopers van de Apennijnen echt bergachtig, net zoals je beschrijft. Jij maakt ook overal vrienden; leuk hoor. Die Duitsers komen vast 'n keer naar 't Groene Veld, heb ik het vermoeden.
    Vandaag op de seniorendag bij fa. S. geweest,was druk en gezellig. Veel bekenden gezien en gesproken, waaronder Derk Huisman, Thon Harte, Izaak Lutteijn, Don van Prooyen (Roparunner), Henk Aschman, Nico Dalmulder, Wim de Boer.
    Het ga je verder goed de laatste km's; je gaat nu richting de zon - hopelijk heb je daar profijt van en krijg je nu wat beter weer op je stalen ros!
    Groetjes, Frits

• 30 Oktober 2016 - 20:45

Elaine:

Buongiorno Jan Hendrik, wat een avonturen beleef jij! En wat leuk dat wij door jouw reisverslagen zo mogen meeleven. Wat zal je ook veel te vertellen hebben, als je straks weer terug bent. Geniet van La Bella Italia! Veel succes op het laatste deel van je reis.