Donderdag 20 oktober - Reisverslag uit Colico, Italië van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Donderdag 20 oktober - Reisverslag uit Colico, Italië van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Donderdag 20 oktober

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

20 Oktober 2016 | Italië, Colico

Er zijn wel enkelen die tegen mij gezegd hebben dat ze wel mee wilden fietsen, maar misschien wilden ze dan toch liever wat luxer op reis. Gisteravond voelde het al zeer fris aan, het was 3 graden en dan moest de nacht nog beginnen. Gelukkig kon ik tot een uur of 10 in een mooie en warme recreatie ruimte mijn verslag en mailtjes beantwoorden, maar toen ben ik toch naar bed gegaan. De slaapzak was zeer fris, zeg maar koud. Eerst maar met mijn kleren erin en toen het warm was langzaam alles uitgedaan. Maar ik merkte toch dat het goed afkoelde en als ik mij omdraaide was het even koud. Ik weet niet of er nu nog steeds gegadigden zijn die mee willen fietsen. Vanochtend waren het geen waterdruppels op mijn tent, maar ijsdruppels. Ik had koude vingers toen ik alles had ingepakt. Na een broodje en een banaan het dorp uitgefiets, geen warme chocolade melk, wel koude vruchtensap vanuit mijn Bidon. Net voor mij zag ik een andere fietser met wat minder bepakking. We fietsen ongeveer hetzelfde tempo, maar toch volgde ik hem niet, omdat ik foto's wilde maken. Echter bij een brug was hij gestopt, hij bleek uit Zurich een rondje te maken. We stonden op de Marmarbrucke al op 1675 meter, dat was snel gegaan! Exact 200 jaar geleden in 1816 was het een extreem strenge winter, daardoor ontstond er hongersnood in het Splugendal. Dat was de reden dat het kanton besloot tot een betere weg naar Italië. Het rijk van Napoleon was net uiteengevallen en Oostenrijk had zijn oog laten vallen op dit deel van Zwitserland. Het heeft een groot deel van deze weg betaald. Nu is marmer een dure steensoort, maar de brug zag er niet naar uit van marmer gemaakt te zijn. Het zal dus niet letterlijk genomen moeten worden dat de brug uit marmer is, maar figuurlijk: het is een zeer dure weg en brug geworden voor de Oostenrijkers. Het land is echter nooit bij het Oostenrijkse rijk gekomen. Inmiddels ging het verder omhoog en na exact 2 uur klimmen was ik op de top om 11 uur. Niet direct een klimmetje voor de recreant, maar hij was te doen. De Zwitser stond er ook nog en we hebben samen een broodje in het zonnetje gegeten, uit de wind dat wel. Het was steeds mooier weer geworden en aan de Italiaanse kant was de lucht blauw met wat wolkjes. Daarna ging het voor mij 48 kilometer bergafwaarts en vooral in het begin niet zo'n klein beetje ook. Ik nam de afslag naar Pianazzo, daar waren de bochten zo kort dat je als automobilist echt niet te snel moet gaan anders moet je steken. Gelukkig was er bijna geen verkeer, het was wel koud. Ik hoefde niet te trappen en er stond wel een stevig briesje in het dal, een paar keer gestopt om foto's te maken en in het zonnetje op te warmen. Hoe lager ik kwam hoe warmer het werd en vanaf S. Pietro was er een prachtig nieuw fietspad totdat ik bij Lago di Mezzola kwam, een meer voor het Lago di Como. Omdat het zo lekker fietste nog een stukje door gefietst, tot ik dacht dat het genoeg was. Op naar de eerste camping, die was helaas dicht en de volgende ook en die daarop volgend ook, wel een camperplek. Uiteindelijk eentje gevonden en dat terwijl de temperatuur toch zo lekker is.

  • 20 Oktober 2016 - 19:35

    Marije :

    Nou Jan Hendrik, ik doe het je niet na hoor! En zeker niet als de nachten zo koud zijn. Ik denk dan meteen dat je wel een lekkere donzen slaapzak bij je zult hebben, maar ook dat is misschien niet voldoende. Wat leuk dat je nu in Italië bent. Ik heb zelf goede herinneringen aan het Lago di Idro; dat moet daar in de buurt zijn. Heerlijk zwemwater trouwens.... Wat leuk al die geschiedenis die je tegenkomt en met ons deelt. Ik ben benieuwd wat er nog voor je in het vat zit. Hopelijk ook nog wel wat mooie en zonnige dagen! Die wens ik je van harte toe. Groetjes, Marije

  • 20 Oktober 2016 - 19:53

    Tonny En Paul Keus:

    Hai JH, Het is je gelukt ondanks de kou en wind. Je kunt je nu al scharen bij twee voorgangers nl. Johann Wolfgang Goethe die in 1786 aan zijn Grand Tour door Italie begon, wel met de postkoets en zijn Italienische Reise schreef. Een must read in de geschiedenis van de Italiaanse reisliteratuur. En wat dacht je van Bertus Aafjes die in 1946 Een voetreis naar Rome, een romantisch-poëtisch reisverslag schreef.

    Hoop dat het vannacht niet zo koud is en vanaf morgen met de neus naar het zuiden.

    Groetjes van ons.

    PS Niet met de motor gedaan wel in de buurt geweest.

  • 20 Oktober 2016 - 22:34

    Frits:

    hey, Jan Hendrik, 't is dat je me tipte middels je mail, anders had ik je site (nog) niet bekeken.
    Reden: ik was in de veronderstelling dat je m'n mailadres vanaf begin al in de verdeler had gezet. of jij hebt m'n oude mailadres er in staan... (nijho817@planet.nl) => deze heb ik al 4 of jaar verlaten,..
    Ik ga nu (en morgen ) aan het lezen!! 'k heb al pracht foto's gezien - én: je zit al bij Milaan! Het schiet al op dus. Wat ga je doen als je te vroeg in Rome bent? Terugfietsen? Ik hoor je wel weer.
    Groet van een collega fietser, Frits.

  • 21 Oktober 2016 - 18:39

    Christien En Ton:

    Ha Jan Hendrik,
    Ik had nog niet eerder gereageerd, maar we hebben wel al je verslagen gelezen. Wat een geweldige rit. Zoals je er over verteld en wat je zoal onderweg meemaakt, schitterend.
    Nu al Italië bereikt. Je bent een echte doorzetter. Je gaat het zeker halen.

    Toen ik bij toeval na weer ontmoette in Zeegse, dacht ik echt joh waar begin je aan. Maar nu ik je verhalen lees, weet ik dat het een juiste keus is om dit nu te doen.

    Zet door de komende dagen, weldra is Rome in zicht.

    Groet van ons, Christien en Ton

  • 27 Oktober 2016 - 16:06

    Martin Kuilder:

    Dag JH

    Prachtige verhalen lees ik hier, en precies zoals afgesproken, zou je een reisverlag maken per dag.

    Fraaie trip hoor, en ik geef het je te doen, zo'n reis naar Italie; op de fiets !!!

    Wauw wat een doorzettingsvermogen, wat een wilskracht, SUPER !!

    Ik hoop, dat je ondanks al je ontberingen, veilig en gezond aan komt in Rome.

    En ook weer gezond en veilig terug komt, straks in Tynaarlo....

    Bon Voyage ;-)

    Groeten

    Martin Kuilder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 111864

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: