Vrijdag 14 oktober - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Vrijdag 14 oktober - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Vrijdag 14 oktober

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

14 Oktober 2016 | Zwitserland, Genève

Heerlijk geslapen even weer in een lekker bed. Helaas is het wat regenachtig, maar toch gaan we naar Geneve.
Ik ben zelf eerst even de naar de Jet d'Eau geweest, oftewel de fontein van Geneve, deze ligt op de plek waar het meer overgaat in de Rhône. De eerste fontein werd in 1886, iets zuidelijker van de huidige locatie gebouwd. Dit was toen nog puur een industriële fontein, namelijk als onderdeel van een waterkrachtcentrale. Deze fontein kon een hoogte bereiken van zo'n 30 meter. Al na 5 jaar, in 1891, vond men de fontein echter zo belangrijk voor het aangezicht van Genève dat besloten werd om de fontein een betere plek te geven, zijn huidige locatie. De huidige fontein stamt uit 1951. Deze fontein spuit per seconde ruim 500 liter water omhoog, tot een hoogte van 140 meter. De fontein is dan ook vanaf grote afstand al te zien. Helaas was het regenachtig waardoor hij niet goed afstak tegen de omgeving.
Daarna met Jan naar het oude centrum gelopen en uiteindelijk uitgekomen bij de kathedraal Saint-Pierre. Deze ligt bovenop een heuvel en is daardoor vanuit zo'n beetje de hele stad te zien. Op de locatie van de Kathedraal van Sint-Pierre hebben archeologen sporen gevonden van andere oude kathedralen, welke dateren uit de 8de eeuw. Deze kan je onder de Kathedraal bekijken en dat was zeer de moeite waard. Na het eten van crêpes in een leuk restaurantje zijn we naar beneden gelopen, naar de Mur des Réformateurs. Dit is een groot monument in het Parc des Bastions. Het monument is gewijd aan de Protestantse Reformatie, welke onder leiding van Johannes Calvijn in de 16de eeuw in Genève begon. Hij predikte in de Kathedraal van Saint Pierre en leefde ook hier.
De muur zelf is in 1909 gebouwd, 400 jaar na de geboorte van Johannes Calvijn en 350 jaar na de start van de Universiteit van Genève. Op de muur zijn standbeelden van verschillende belangrijke figuren van de Reformatie afgebeeld. Zo zijn onder andere Theodorus Beza (1513-1605), Johannes Calvijn (1509-1564), Guillaume Farel (1489-1565) en John Knox (1513-1572) in de vorm van 5 meter hoge standbeelden te zien.
Beza volgde Calvijn op na diens dood en werd de leider van de Hugenoten in de 16e eeuw. Calvijn was een van de eerste reformatoren, aanhanger van Luther. Farel vestigde zich in 1532 in Genève, waar hij dominee werd. Hij slaagde erin Calvijn naar Genève te halen. Knox speelde een belangrijke rol in de reformatie van de kerk in Schotland, die hij hervormde tot een presbyteriaanse kerk.
De muur wordt verder versierd door een heel aantal kleinere standbeelden, voornamelijk belangrijke figuren van de Reformatie uit andere landen. Het monument verbindt de 16e-eeuwse gebeurtenissen in Genève met ontwikkelingen elders in de wereld waaronder Nederland. Willem de Zwijger staat er op met een citaat uit het Plakkaat van Verlating, waarin men zich tegen Philip II afzet en het katholicisme. Dit is eigenlijk de onafhankelijkheidsverklaring van Nederland in 1581.
Morgen gaan we weer naar Basel en verder fietsen.

• 14 Oktober 2016 - 23:29

John Blauwendraat:

Beste Jan Hendrik, wat geniet ik iedere keer weer van jouw culturele reis.Voor mij ook bijzonder leerzaam.Ik zal het waarschijnlijk niet onthouden maar steek er zeker iets van op.Morgen op de fiets en op naar het volgende leermoment.Goede reis!!
    Groeten, John

• 15 Oktober 2016 - 08:02

Renee:

Mooi lesje geschiedenis. Heb je het naar je zin op fiets? We volgen je reis. Nu de Alpen nog over? Groet, Renee en Lukas . Goeie reis x

• 15 Oktober 2016 - 12:51

Roel En Sita:

Dag Jan Hendrik

• 15 Oktober 2016 - 13:48

Roel En Sita:

Dag Jan Hendrik

• 15 Oktober 2016 - 15:31

Nelly Van Der Linden-Scheffers:

Interessant verslag, Jan Hendrik! Leuk, dat je bij Jan en Ania bent geweest. Goede fietstocht
    verder. Hartelijke groeten van Piet en mij.