Maandag 10 oktober - Reisverslag uit Sondernheim, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Maandag 10 oktober - Reisverslag uit Sondernheim, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Maandag 10 oktober

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

11 Oktober 2016 | Duitsland, Sondernheim

De dag begon met een lekker ontbijt in de Jeugdherberg. Vervolgens bij daglicht de stad nog even doorgefietst, foto' s gemaakt en toen op weg naar Ludwigshaven. De omgeving was wijds, geen bergen meer te zien, de uiterwaarden waren breed. Al spoedig zag ik de Rijn niet meer en dat was minder leuk. Ruim voor Ludwighaven begon de chemische industrie, en werd het minder. Slechte fietspaden, onverharde fietspaden, ontbrekende bewegwijzering, vrachtwagens die remden, vrachtwagens uit Nederland, Duitsland, Polen, Bulgarije, Roemenië enz., ze trokken op met veel herrie, kruispunten, verkeerslichten, rechts af, links af, viaduct onderdoor, spoorweg oversteken, rechtdoor, brug over de weg, stank, smerige lucht, poort 5, poort 4 enz. De bedrijfsterreinen van BASF. Toen na de brug weer een weggetje de natuur in, een eekhoorntje vlak voor de fiets. Het was een bosgebied door de uiterwaarden, wilgen, populieren, niet onderhouden, omgevallen bomen, afgebroken takken, ontoegankelijk, na rechts en links niet meer dan 20 meter zicht, maar wel een half uur lang door de natuur. Er passeerde mij een tandem met aanhanger, waarbij het voorste gedeelte een ligfiets was. Daarop zat de vrouw en haar man keek over haar heen, op weg van Bremen naar Andalusie. Ze waren snel uit het zicht verdwenen, even weer een paadje omhoog en daar waren ineens hoge flats met erachter hele hoge pijpen en weer een industriegebied. De Rijn zag ik niet meer tot vlak voor Speyer, maar plotseling was hij daar: de Kaiserdom. De rode Dom stak nog steeds met andere kerken boven alle gebouwen uit en bepaalde het aangezicht van de stad. De Dom bekeken en door de plaats gefietst, mooie stad met een autovrij centrum en met veel oude gebouwen. In een bakkerij, naast de toren, weer een broodje gegeten en chocolade gedronken. Naast een oude heer gaan zitten en dan komt het gesprek vanzelf. Hij zelf was naar Salzburg gefietst en ik kreeg wat aanwijzingen mee. Daarna weer op weg, een perfect fietspad, superglad, dus lekker tempo. De conditie is merkbaar verbeterd, gisteren 109 km gereden zonder problemen. Germersheim zou ook een leuk stadje zijn met oude vestingwerken, daarom dat ook maar bekeken. Twee campings zouden 6 kilometer verderop zijn in Sondernheim, dus vandaag geen probleem. Helaas, die bestonden niet meer, een was een besloten vereniging geworden. In de eerste 30 kilometer geen camping meer te bekennen. Wel was er een Grieks restaurant bij de camping, daar maar eens informeren. Ik zei dat ik kwam eten en of ik mijn tent kon opzetten, geen probleem zeiden ze. Daarom maar vrij kamperen, naast het restaurant waar ik lekker gegeten heb. Vandaag echter geen douche of bad, want het water van het meertje is mij nu echt te koud.

• 11 Oktober 2016 - 11:54

Marije :

Ja Jan Hendrik, je komt allerlei obstakels tegen onderweg, zo lees ik. Maar geweldig dat je merkt dat je conditie verbetert. Houwen zo! Meer dan 100 km op één dag fietsen, ik doe het je niet na. Hopelijk komen er weer mooiere stukken aan zonder al die industrie. En wat fijn dat je bij dat Griekse restaurant kon blijven kamperen. Zo zie je: de Grieken zijn een heel vriendelijk volk! En ze hebben een heerlijke keuken, is mijn ervaring en die van jou dus ook. Fiets ze lekker en ik zal aan je denken wanneer ik, zoals vanmorgen, in mijn heerlijke zwembad met water van 27 graden C lig te dobberen.... Groetjes, Marije

• 11 Oktober 2016 - 11:55

Jan Scheffers:

Hallo, Jan-Hendrik !

Zoals steeds ben je druk, niet alleen met fietsen maar ook met het bekijken van historische gebouwen, het drinken van chocolade melk en het zoeken naar campings. Dat laatste moet wel frustrerend zijn als je er twee op het oog hebt en ze dan gesloten of verdwenen vindt. Maar je heet JH om er een oplossing voor te vinden, bravo !

Jan-Hendrik, ik hoor van Renate dat je bij ons wilt langs komen. Dat is leuk, WELKOM ! Maar pas op: Wij zijn van 19 Oktober tot en met 24 Oktober niet thuis. Er is hier dan niemand. Je moet dus even goed plannen wanneer en laat het ons zsm weten, dan zorgen we voor 'n extra sterke maaltijd en een comfortabel bed !

Goede reis !
    Jan Scheffers
    CH-1294 Genthod

• 11 Oktober 2016 - 13:52

Tonny En Paul Keus:

Hai Jan Hendrik, Elke dag genieten van je prachtige reis. We worden al onrustig als er niets in de mail komt!! Het weer is nog steeds goed en nog geen regen gehad. We zijn benieuwd hoe de reis verder gaat er zijn immers verschillende opties. We wachten het af.

Marcus Aurelius: Keizer van het Romeinse rijk, Veldheer en Filosoof. Tijdens zijn veldtochten door het Germaanse rijk hield hij notities bij. Hij beschrijft oa. hoe men te midden van een conflict zijn gemoedsrust moet vinden en kan behouden door het volgen van de natuur als een bron van begeleiding en inspiratie. Net als jij nu. Dus Marcus reis met je mee en wijst je de weg.

Groetjes van ons