Zondag 9 oktober - Reisverslag uit Worms, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Zondag 9 oktober - Reisverslag uit Worms, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Zondag 9 oktober

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

09 Oktober 2016 | Duitsland, Worms

Het is zondag en mijn idee om bij een bakker even een lekkere kop warme chocolade te nuttigen bleek moeilijker dan gedacht. In het eerste dorpje hadden ze beide, echter geen internet. De dame was ook niet zo aardag, dus ik ging verder. In het volgende dorpje hadden ze geen chocolade en ze verwees mij naar een bakkerij 10 minuten verderop, maar uit de richting. Dan maar naar het volgende dorpje, helaas was daar geen bakker meer. Op naar het volgende plaatsje, helaas geen lekkere muesli bollen of lekkere gesmeerde broodjes en ook geen chocolademelk. Het is zondag zei ze, dan is er altijd minder keus, ze ging zo dicht. Dan maar weer naar de volgende stad en dat was Mainz. Het was inmiddels zo rondom 10.30 uur. Ik reed door een industrieterrein en wat zag ik, een Burger King met daarnaast een grote bakker. Net wat ik wilde, ze hadden ruime keus en ik kreeg een lekker broodje en een kop warme chocolade met uitzicht op een Peugeot garage, ernaast een andere dealer van allerlei tweedehands modellen en aan de andere kant uitzicht op een druk kruispunt. Niet direct de omgeving die mij inspireerde, maar het voordeel was wel dat er een groot parkeerterrein was en de mensen kwamen af en aan rijden, namen er hun ontbijtje of koffie met Kuchen. Twee vrouwen met elk een kind, twee oudere echtparen, moeder en dochter enz enz. Als Duitsland het voorbeeld is dan moet er naast Mac Donalds in Assen Noord ook maar snel zo'n bakker komen. Heb je ook uitzicht op een Peugeot garage en een andere garage en zit je ook aan een drukke weg en kruispunt, i.p.v. in de binnenstad, waar je je auto niet kan parkeren. Zo'n nieuw te bouwen Outlet center heeft dus ook echt de toekomst.
Even verder reed ik Mainz in en zag dat je net als bij ons fietsen kon huren in de straat, het waren echter alleen maar elektrische fietsen, normale waren er niet meer. Ik ben echt een der laatste der Mohikanen, want op zondag kwam ik genoeg jongeren en ouderen tegen met een elektrische fiets. Ik reed inmiddels door de velden met druiven aan weerszijde en zag een mooi plekje om te stoppen. Er stond ook een vrouw en die vertelde mij dat ze sinds ze een elektrische fiets had het weer leuk vond om met haar man te fietsen. Hij wilde altijd nog wat verder, nu moest ik wel even achter mijn oren krabben, betekent dat, dat ik nu voor mijn vrouw......, laat maar.
In Mainz was ook nog een door de Indiasche moslim gemeente georganiseerde hardloop- en loopwedstrijd, georganiseerd ten behoeve van de strijd tegen kanker bij kinderen. Overal waren Indiërs, maar onder de deelnemers vooral veel Duitsers van Duitse voorouders.
Ik kon geen camping vinden, maar kwam wel langs een dorpje met een Oktoberfest, dus daar maar even een lekkere Bratwurst gegeten en naar de fanfare en de mooie dames is hun lange feestelijke jurken gekeken. Op naar Worms, die stad kan ik niet zo maar langs rijden, geen camping, dan naar de Jeugdherberg, ze accepteerden mij direct, kreeg een eigen kamer tegen dezelfde prijs als een kamer waar meerdere mensen op sliepen, dus het begon weer goed. Vanavond even de stad ingelopen. Worms is niet alleen een belangrijke wijnstad, er staat ook het grootste monument ter nagedachtenis aan de reformatie. Dit moet ik gezien hebben, de opvoeding van mijn ouders heeft duidelijk zijn sporen achtergelaten. Luther had in 1517 zijn 10 stellingen tegen de katholieke kerk aan de kerk van Wittenberg getimmerd. In 1521 werd hij ter verantwoording geroepen bij Keizer Karel V en heeft toen de historische woorden gezegd: Hier stehe ich, ich kann nicht anders, Gott helfe mir, amen. De stellingen ageerden tegen de misbruiken die er in de Katholieke kerk bestonden, zoals dat je met geld toegang tot de hemel kon kopen. Omdat hij zijn stellingen niet herriep werd hij vogelvrij verklaard en moest het land verlaten. Daarna heeft hij de bijbel vanuit het Latijn in het Duits vertaald, wat zijn aanhang alleen maar ten goede kwam. S'avonds even dit monument gezien, maar morgen wil ik het nog een keer bij daglicht bekijken. Luther wilde dus helemaal niet uit de Katholieke kerk stappen, hij werd eruit gezet. Ik vond dit wel genoeg voor de zondag.

  • 09 Oktober 2016 - 21:57

    Jan De Jong:

    Hoi Jan Hendrik,

    Alles goed met je? Je bent met een mooie uitdaging bezig. Ik lees de verslagen met veel interesse.
    Ik ben ook benieuwd welke route je verder zult nemen. Dat zal wel duidelijk worden uit de verslagen.
    Ik hoop dat je fit blijft, dat het weer niet slecht zal zijn en dat de fiets ook geen of weinig problemen zal geven.

    Groet Jan


  • 09 Oktober 2016 - 22:13

    Sonja Eggens:

    Hoi Hoi,

    Mooie verhalen, prachtig om te lezen!!

    Veel fiets plezier en hopelijk vind je snel weer zo`n lekker bakker.

    Groetjes Sonja

  • 10 Oktober 2016 - 13:43

    Elaine:

    Hoi JH, overnachten in een jeugdherberg moet nog kunnen op jouw leeftijd. Ik begrijp dat fietsen je jong houdt. Ik geniet van je reisverslagen. Groetjes

  • 10 Oktober 2016 - 14:51

    Roel En Sita:

    Hai Jan Hendrik,
    Hartelijk dank voor je leuke reisverslagjes! Ontzettend aardig dat wij ook mogen meegenieten van je wederwaardigheden. Anneke heeft ons nog toegevoegd. Je hebt al heel wat kilometers afgelegd. Genoeg interessants te beleven op weg naar Rome zo te lezen. Roels zus en zwager zijn nu in Napels. Pisa vonden ze erg toeristisch. Leuk te lezen van die jeugdherberg. Heet nu toch StayOkay? We wensen je een voorspoedige tocht verder en volgen je op de kaart.
    Heerlijk fietsweer met veel prachtige herfst kleuren op je pad.
    Hartelijke groet, ook voor de thuisblijvers.

  • 10 Oktober 2016 - 19:43

    Jan Scheffers:

    Dag Jan-Hendrik !

    Vandaag, maandag is je 10e dag. Ik kijk uit naar je verslag, ik lees het iedere dag, vind het interessant en leuk geschreven.
    Ik heb veel respect voor jou, voor je geest en je fietsende lichaam. Ik benijd je 'n beetje: iedere dag in de natuur en met die kleine avontuurtjes en verrassingen, die geven je moed om door te gaan !
    Overigens, moed daar ontbreekt het jou niet aan, anders was je er niet aan begonnen .
    Dus doorgaan maar.....!
    Veel groeten, het allerbeste, tot de volgende keer.

    Jan Scheffers
    CH-1294 Genthod

  • 20 Oktober 2016 - 22:43

    Frits:

    Gutentag Jan Hendrik,

    Wie geht’s? Daar ik denk dat je op moment ergens in Duitsland zwerft, dacht ik: Duit moet hij onderhand wel verstaan....
    Je bent nu een week op de pedalen; mits je ook zaterdag 01 oktober bent vertrokken... de eerste dag(en) was het echt pokkenweer, veel harde buien, en wind.
    Ik schat dat je inmiddels ergens tussen Mannheim/Ludwigshafen bent, of wellicht al verder richting Basel. Hopelijk loopt je toer volgens plan.
    ‘k weet niet of je het al hebt ontdekt, maar op veel campings kun je ook hutjes huren voor weinig geld; daar lig je droog en uit de wind; of soms een mobilehome. Dat heb ik ook gedaan, in Noorwegen, Zweden of Schotland. In de wat grotere steden kun je evt. ‘n hostel opzoeken, ook handig als je je was moet doen.
    Je wilt langs de noordzijde v/d Bodensee; daar kun je goed via de Bodensee Radweg naar Lindau / Bregenz (A); wij waren deze nazomer daar (gecamped in Stockach (NO-kant) en bij Kressbronn (ZO-kant, net voor Lindau). Als je tijd hebt/neemt, moet je net voor Konstanz het eiland Manau bezoeken: d.i. een bloemeneiland, met mooie vlindertuin. (je kunt de Bodensee op diverse plekken oversteken met een veer). De zuidkant v/h meer ken ik niet; niet in Zwitserland geweest).
    Hoe en waar ga je de Alpen over? Via de Brenner? of met trein door tunnel (St. Gotthardt of Simplon)?
    In ieder geval: geniet van deze tocht! Heb gezien dat de totale rit (Tynaarlo => Rome) ca. 1700 km is – maw. nog ruim 100 te gaan...
    Heel veel succes & plezier.
    Grüszie, Frits.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Hendrik

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 111877

Voorgaande reizen:

28 Juli 2020 - 28 Augustus 2020

Op weg naar Roemenië

30 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

JH richting Klaipėda, Litouwen.

15 Augustus 2017 - 08 September 2017

Op weg naar Berlijn

01 Oktober 2016 - 13 November 2016

Fietstocht naar Rome

Landen bezocht: