Zaterdag8 oktober - Reisverslag uit Rheineck, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Zaterdag8 oktober - Reisverslag uit Rheineck, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Zaterdag8 oktober

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

08 Oktober 2016 | Duitsland, Rheineck

Reis vandaag even een dagje virtueel mee. Ga op een hoge stoel zitten, liefst een wat harde, en een hoge zodat je de fietsbewegingen na kan doen. Zet het raam wijd open zodat het wat fris aanvoelt. Doe je ogen dicht en lees rustig verder of laat een ander voorlezen. Aan de linkerkant beeld je een middelgebergte in, met bossen, wat rotsen en af en toe een burcht of ruïne. Iets naar beneden loopt de treinbaan, vergeet niet de fietsbewegingen te blijven doen! Af en toe zie je er een regionale trein rijden, soms een lange goederentrein. Weer iets lager zie je de weg met daarop auto's en af en toe een bus. Vervolgens zie je de Rijn, waar schepen je soms tegemoet komen of anderen die je inhaalt. Ze komen uit Nederland, Dordrecht, M'sbracht, Oudekerk, soms uit Duitsland, Mainz, Keulen, ze hebben de meest verschillende namen Bitumen2, Company, Lazaro. Ook zie je kleine en grote veren, alleen voor fietsers en voetgangers en soms ook voor auto's. Nu kom je op je eigen kant, de linksrheinische Rhein, eerst de oever van stenen, soms een pier, dan bomen en vervolgens je fietspad, naast je de treinbaan, dan wat huizen en daarachter een weg. Soms passeert er zo'n mooie grijze sneltrein, een IC, van een Duits merk, waarvan de naam mij spontaan ontschoten is. Als de trein langdurig lawaai maakt is het een goederentrein, anders is het zo'n IC. De weg is rustig, soms een toeristische bus uit Duitsland, België of Nederland. Op de weg rijden natuurlijk voornamelijk dure Mercedessen, Audi's, dan wat Fordjes en andere merken, dat zijn dan de arme Duitsers, moet je maar denken. Snuif nu eens diep door je neus, normaal ruik je de frisse lucht van bossen, in een dorpje ruik je soms de geur van een hout- of bruinkool kachel. Ik weet niet of Bayer deze luchtjes ook in de supermarkt verkoopt, anders zou daar in de toekomst zeker een markt voor zijn, want die bruinkool lucht verdwijnt. Dan zie je weer de bergen met rotsen en bomen rechts van je. Niet vergeten door te blijven trappen, dan zie je dat er van Koblenz af, de hellingen met de wijnranken verschijnen en de donkere lucht en het miezerregentje heeft plaats gemaakt voor een blauwe lucht met wolken. Je ziet dat je niet de enige bent die lange fietstochten maakt. Maak eens een praatje met een echtpaar. Ze blijken uit Berlijn te komen en naar Georgië gefietst te hebben en nu op de terugreis te zijn. Een ander is al 8 weken op weg en is in Salzburg, Macedonië, Kroatië geweest en nu op de terugweg naar Wilhelmshaven. Je ziet ook allerlei, voornamelijk wat oudere vrouwen met kleine en grote honden of een kinderwagen. Deze laatste vrouwen zijn dan jonger, of oma's die nu met hun kleinkinderen wandelen. Soms sportieve joggende mannen of van die oudjes op krakkemikkige fietsen. Inmiddels heb je het lekker warm gekregen, zet desnoods de kachel naast je aan. Het raam moet open blijven voor de wind, je hebt trouwens wind mee, dus ga wel aan de goede kant van het raam zitten. Goed de ogen dicht blijven houden, je ziet dat de Rijn wat bochten maakt, steeds duiken er weer nieuwe dorpjes en burchten op. De Duitsers hebben altijd al van vechten en verdedigen gehouden, soms zie je er een standbeeld van, of een gedenkteken waarin ze de gevallenen van de WOI en WOII gedenken. Dan zie je plotseling een eiland met een burcht midden in de Rijn waar je vroeger tolrechten moest betalen en wat zie je nu uit het water opduiken? Een prachtige mooie vrouw met blonde haren, ze lijkt heel veel op ... in haar jongere jaren, maar het is een meermin. Gelukkig lette ik goed op, anders was ik in de bocht van de Lorely de Rijn in gereden, zoals zovele schippers hun boot ter pletter gevaren hebben. Surf later maar eens op internet naar het verhaal van de Lorely. Ik hoop dat jullie niet van je stoel gevallen zijn, dan kan je vervolgens afstappen en een douche nemen. Voelt het achterwerk wat geïrriteerd aan? Herhaal dit bovenstaande dan een aantal dagen, dan voel je niks meer. Het zou goed zijn als je een Schnitzel met aardappelen, wat groente en appelsap kan eten en drinken, dan blijf je een beetje in de stemming. Je kan vervolgens naar je bed gaan. Ga daar maar op liggen, beter is nog op een deken op de grond, dat is wat harder, zet wat muziek met wat klotsend water op, met daar af en toe een treingeluid doorheen en elk half uur de kerkklokken. Je valt nu vanzelf in slaap met in je dromen dat je in de tent op een camping aan de Rijn ligt. Slaap lekker.
p.s. Wil je dit zelf ook eens beleven, neem dan een week verlof en pak je fiets. De Rots van de Lorely is binnen een week vanuit elke plaats in Nederland bereikbaar. Vandaag 100 km gefietst.

• 09 Oktober 2016 - 09:11

Anneke Blaauw:

leuk bericht!! Ook een erg leuke manier van schrijven. Heb er van genoten en jij zo te horen ook!
    Liefs,
    Anneke

• 09 Oktober 2016 - 09:26

Fam. Raijmakers:

Jan Hendrik,

Lijkt ook wel of wij op vakantie mogen zijn. Je dagelijkse verhalen en de ervaringen, maar ook de manier van kijken, vinden we elke dag weer leuk om te lezen. We hopen er nog veel te bekijken.
    Heel veel fietsplezier de komende tijd.
    Groetjes uit Uden.
    Fam. Raijmakers

• 09 Oktober 2016 - 09:46

Willem De Grooth:

Hallo Jan Hendrik,

Omdat je al bij de Lorely bent, neem ik aan dat je bij Koblenz niet de Moezel langs gefietst bent en zo via de Hunsrück onze kant op komt. Anders ben je natuurlijk van harte welkom 20 km ten ZO van Kaiserslautern.
    Waarbij ik wel moet zeggen dat we nu met de camper op weg zijn naar Nl.

Mocht je de terugweg ook fietsen kun je misschien via het prachtige Pfalzerwald in Lambsborn terecht kunnen en genieten van een goed bed en je fiets van de garage.

Met vriendelijke groet,

Willem
    P.s. ik had dit al eerder willem sturen toen we nog thuis waren maar de reageer-knop werkte niet!

• 09 Oktober 2016 - 10:30

Marije Scheffers:

Wat heerlijk om op deze manier een dagje met je mee te "fietsen" Jan Hendrik! Super. Ga zo door, zowel met fietsen als met schrijven aub.... Er ligt nog een heel nieuwe carrière als schrijver voor je!! Groetjes, Marije

• 09 Oktober 2016 - 10:59

Tonny En Paul Keus:

Beste Jan Hendrik,

K.P. Kavafis (1863 - 1933): Laat de weg naar Ithaka lang zijn. "Het doel is het doel, maar de weg ernaar toe ligt bezaaid met uitdagingen, ervaringen en ontmoetingen en hoe langer die weg duurt hoe talrijker die zullen zijn"

Fijn dat we met je mee mogen reizen en met Johan Cruijff te spreken Elk nadeel heb z'n voordeel.

Groetjes van ons

Ps Bovenstaande eigenlijk voor de eerste dag ook bij ons werkte de reageer-knop niet. Heb maar een mailtje aan waarbenjijnu gestuurd

• 09 Oktober 2016 - 12:47

Coby Dijkhuizen:

hallo Janhenrik ,ook bij ons reageerde die knop niet nu voor het eerst.daarom heb ik die mail geschreven.groetjes coby lino kijk wel wat ik morgen weer doe.Maar ik kijer wel elke dag naar uit vind het erg leuk en interessant.dag

• 09 Oktober 2016 - 14:26

Arnold:

Hé JH, leuk om die belevenissen dagelijks te lezen. Beetje jaloers ben ik wel moet ik je eerlijk bekennen. Gelukkig genieten we hier ook nog van het heerlijke weer en zijn we veel buiten. Blijf vooral schrijven zodat we op de hoogte blijven. Groet Arnold

• 09 Oktober 2016 - 15:03

Peter Van Bulck:

Hoi Jan Hendrik! Ook voor mij de eerste keer dat de 'reageer' button werkt... Wat een prachtige reis maak je. Ik weet nog niet waarom... (het 'doel') maar wel het doel Rome uiteraard... Vorig jaar rond deze tijd waren wij ook in Koblenz, op de camping daar waar Moesel de Rijn instroomt en met uitzicht op de Deutsches Eck. En een paar weken geleden waren we een week in Erlangen en reden we op de terugweg over de Moseltalbrucke. Prachtig daar! Ben alweer benieuwd naar het verslag van morgen. 'Tot dan'.....! Groetjes, Peter