Woensdag 5 oktober - Reisverslag uit Düsseldorf, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu Woensdag 5 oktober - Reisverslag uit Düsseldorf, Duitsland van Jan Hendrik Blaauw - WaarBenJij.nu

Woensdag 5 oktober

Door: Jan Hendrik

Blijf op de hoogte en volg Jan Hendrik

05 Oktober 2016 | Duitsland, Düsseldorf

Het was frisjes, dus mijn lange broek maar aangetrokken. Gelukkig scheen de zon en had ik de wind wat zijwaarts. Eerst naar Wesel gereden en bij een bakker bij het marktplein een bak warme chocolademelk en een gezond belegd broodje gekocht. Ik heb besloten de linkerkant van de Rijnoever te volgen, die lijkt door de meeste natuur te gaan. Later bleek dat een goede keus. Alleen bij Krefeld door een industriegebied gereden, voor de rest zag ik de zware industrie aan de andere kant liggen. De Rijn is bij elke bocht anders en er varen veel schepen. Soms zie ik de Rijn, soms fiets ik onder de dijk of een paar km er vanaf. Twee keer geholpen door aardige Duitse dames met natuurlijk electrische fietsen. De een liet mij een woning van de oude Krupp zien, een oud kerkje, de andere bracht mij naar een weggetje dat ik voorbij gefietst was. De eerste camping was gesloten, dus moest ik nog 6 km verder fietsen. Gelukkig voor de wind en dat was niet voor niets. Ik sta nu op een camping tegenover het vliegveld van Dusseldorf, aan de Rijn. De campingeigenaar zei dat ik goed bij de jachthaven kon eten en dat heb ik gedaan. De jachtclub heet Graf Spee. Ik kwam daar in gespek met een botenbezitter die daar de clubavond had en vroeg hem waarom de club genoemd was naar Graf Spee. Het blijkt een Dusseldorfer te zijn. De club was niet genoemd naar het pantzerschip dat in de WOII door de kapitein zelf is afgezonken in de Rio Plata in Latijns Amerika. Echter toen vertelde hij mij dat ze wel een model van het pantzerschip hadden en dat dat in de kelder stond. Ze hadden het gekregen van de vrouw van de matroos die erop gevaren had met een fotoboek van zijn reizen. Ik mocht dat wel bekijken. Dat wilde ik natuurlijk maar al te graag. De reizen waren van voor de WOII, hij is wel bij de Spaanse burgeroorlog in Malaga geweest. Dat is voor mij een ontmoeting die deze dag weer geslaagd maakt.